Tabákové firmy prezentují své bezdýmné produkty s pompou. Mluví o nich jako o inovaci, nekonvenčních tabákových výrobcích, nové éře kouření. Při úterním představení produktu glo v Cubex centru na pražské Pankráci to vypadalo, jako by se odhalovalo nové auto, iPhone nebo vyhlašoval fotbalista roku. Ostatně pro firmu British American Tobacco (BAT), která glo vyvinula a nově tento systém začíná prodávat i v tuzemsku, šlo o první podobnou akci pro média po deseti letech.

Při inhalaci tabákové tyčinky nahřívané ve speciálním elektronickém zařízení se uvolňuje nikotin, zároveň ale zřejmě méně dalších škodlivých látek. Tento předpoklad se tabákové firmy snaží potvrdit u vládních agentur prostřednictvím dlouhodobých vědeckých klinických studií. Pak budou moci tvrdit, že jde o "zdravější" formu kouření. Byť o kouření už vlastně nejde.

Bezdýmné tabákové výrobky od lídra domácího cigaretového trhu Philip Morris s názvem IQOS jsou v Česku v prodeji už víc než rok. Společnost v úterý uvedla, že od července loňského roku, kdy se tady IQOS začal prodávat, do letošního června si její výrobek v tuzemsku zakoupilo 130 tisíc lidí. Do března jich bylo 100 tisíc.

Zpráva o hospodářských výsledcích Philip Morris za první polovinu roku 2018 uvádí: "Naše konsolidované tržby se zvýšily zejména v důsledku uvedení bezdýmných tabákových výrobků Heets včetně zařízení IQOS." Celkově tržby kutnohorského výrobce tabáku bez spotřební daně a DPH stouply v meziročním srovnání o 11,2 procenta na 6,4 miliardy korun.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části článku se dále mimo jiné dočtete, co od svého produktu glo společnost British American Tobacco v Česku očekává. A také to, jak se na bezdýmné tabákové výrobky nahlíží z perspektivy spotřební daně.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se