Vizitka Howarda Saunderse je až na adresu jeho webových stránek čistá. Není na ní ani jméno ani jiný údaj. "Nemůžu mít normální vizitku," říká s omluvou Brit, který se označuje za futuristu maloobchodu. A na konferenci o trendech v nákupních centrech, která se nedávno uskutečnila v Praze, hned zkraje své přednášky vyrukoval s prohlášením, že maloobchod je mrtvý.

Konferenci uspořádal český výbor Mezinárodní asociace nákupních center (ICSC) krátce po krachu kdysi největšího amerického maloobchodního řetězce Sears. Problémy má řada obchodníků i v Evropě.

Centra se vlivem technologií, velkých dat a s novými návyky i požadavky lidí mění. Obchodníci musí mnohem více usilovat o přízeň zákazníků. Díky mobilním telefonům je dnes pro řadu lidí nákup oblečení, elektroniky či potravin otázkou několika stisknutí na displeji. Lidé mají méně důvodů navštěvovat prodejny. "Když jsem se na konferenci zeptal, kolik lidí ještě každý týden baví jezdit nakupovat do supermarketu, nikdo se nepřihlásil," popsal v rozhovoru s HN Saunders. "A kolik dětí a teenagerů to dnes baví? Změnili jsme se, čím dál více lidí přestává bavit jezdit s vozíky mezi regály."

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Proč lidi přestává bavit nakupování ve velkých centrech?
  • Které britské obchodní domy se drží a které ne?
  • V čem spočívá budoucnost kamenných prodejen a kde se mají inspirovat?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se