Na paletách v tovární hale leží desítky dílů rozložených průmyslových robotů, kteří ještě před několika týdny pomáhali sestavovat nové vozy značek Ford, Toyota či Honda nebo se uplatňovali ve slévárnách a jiných průmyslových firmách. O kousek dál už je vidět jejich robotické "bratry", které lidští pracovníci čistí, osazují novou kabeláží či ložisky a znovu sestavují.

V ostravském globálním centru firmy ABB pro opravu a repasi robotů, které je v rámci švédsko-švýcarského koncernu největší na světě, každý rok do provozu vrátí na 300 robotických strojů. Do zdejší opravny se stroje většinou nedostávají z důvodu poruch, ale zkrátka proto, že po pěti či 10 letech neustálé práce jejich výkonnost poklesla.

"Průběžný servis robotů bývá v takové fázi nákladný, takže se podniky většinou rozhodnou nám své stroje nabídnout k odprodeji. My je během pěti týdnů kompletně repasujeme a za cenu zhruba o 30 procent nižší dále odprodáváme," říká Vítězslav Lukáš, ředitel divize robotiky v české pobočce ABB. Dodává, že se cena jednoho repasovaného stroje pohybuje v řádech stovek tisíc korun. Návratnost takové investice prý u podniků se směnným provozem činí asi rok a půl.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Dále se dočtete:
  • - proč je pro určité firmy výhodné nechat si robota repasovat
  • - jakou mírou se podílejí na zakázkách ostravské firmy automobilky
  • - jak se podílí "ne-zaměstnanost" na rozvoji této firmy
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se