Osobně youtubery dělím do tří vln a ty se liší především záměrem, se kterým tvůrce vstupuje na scénu. Zatímco první vlna chtěla jen sdílet něco, co má ráda − jako Jirka Král videohry nebo Shopaholic Nicol nakupování −, s nástupem druhé vlny vytváření obsahu, který mě naplňuje, ustoupilo stranou. Zjistilo se, že se na YouTube dá vydělat, a tak si druhá vlna šla čistě pro zisk.
S druhou vlnou vznikal takzvaný clickbait, kterému jde prvoplánově o to, upoutat pozornost diváka. Jde hlavně o views neboli zhlédnutí za každou cenu. Čím víc views, tím víc peněz. Třetí vlna tvůrců videoobsahu už považuje YouTube i youtubery de facto za trapnost. Zájem současné mladé generace se přesouvá na novou síť, TikTok. Tato síť láká momentálně hlavně menší děti a bude zajímavé ji sledovat, protože se teprve rozvíjí. Tvůrci obsahu na TikToku fungují úplně jinak, nadále ale využívají i další sociální sítě jako Instagram nebo právě YouTube.
Obsah, který vytvářejí všechny popsané skupiny, se ale moc nemění. Kopírují se zahraniční trendy a pořád se držíme zažitých konceptů. Frčí hlavně různé výzvy jako rozkousávání nebo rozřezávání věcí, přespávačky na všemožných místech. Nebo se ukazuje, co si kdo koupil.
Co se dočtete dál
- V placené části se dozvíte
- Jak se YouTube podle Johnnyho Machetta mění
- Proč se nedá přesně říct, kolik youtuber vydělává
- Jakou zodpovědnost youtuber má a proč by o tom měl vědět
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.