Zatímco velké evropské koncerny jako Volkswagen, Bosch nebo Continental stále váhají s výstavbou vlastní továrny na baterie, Švéd Peter Carlsson se v osmačtyřiceti letech rozhodl, že se do takového projektu pustí. A ne ledajakého. Jeho firma Northvolt, kterou založil v roce 2016, plánuje v severním Švédsku postavit bateriovou továrnu o roční kapacitě 34 gigawatthodin.
Šlo by o největší kapacitu tohoto druhu v Evropě, jejíž produkce by postačovala na vybavení zhruba půl milionu elektrických aut ročně.
Nebe a peklo u Tesly
Ambiciózní Carlsson v letech 2011 až 2015 v americké Tesle jako šéf zásobování řídil vztahy s více než 300 dodavateli. Dobu, kterou strávil u této automobilky, charakterizuje jako "nebe a peklo" zároveň. Elonu Muskovi, který ho považoval za svoji pravou ruku, pomáhal uvést na trh Model S. Byl dobře obeznámen s výstavbou "gigafactory" − obří továrny Tesly na baterie vznikající ve spolupráci s japonským Panasonikem ve státě Nevada.
Carlsson tedy ví, co výroba baterií, v níž Evropa značně zaostala za Asií, obnáší. "Pokud něco neuděláme, Evropa bude zcela závislá na asijských dodavatelích. Musí jednat rychle v zájmu své energetické nezávislosti," cituje list Handelsblatt Carlssona. Tomu ale zatím chybí to podstatné − peníze. Náklady na výstavbu továrny v severošvédském městě Skellefteå, kde firma Northvolt zatím ve zkušebním provozu zaměstnává kolem 200 lidí, se odhadují na 3,5 miliardy eur (zhruba 90 miliard korun).
Co se dočtete dál
- V placené části se dozvíte:
- - Které korporace firmu Northvolt podporují?
- - Jaká další úskalí kromě peněz komplikují výstavbu továrny na autobaterie?
- - Jak je na tom s výstavbou továren na baterie automobilová velmoc Německo?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.