Už třetí vysokou pokutu udělila Evropská komise firmě Google za zneužití dominantního postavení na trhu. Tentokrát musí americký kolos zaplatit téměř 1,5 miliardy eur, tedy v přepočtu 38,2 miliardy korun.
Podle komisařky pro ochranu hospodářské soutěže Margrethe Vestagerové nutil Google své zákazníky, aby přednostně využívali jeho službu AdSense, která slouží k zobrazování reklam na webových stránkách. "Takového zneužití svého postavení se firma dopouštěla více než deset let. Omezovala tím své konkurenty na trhu, čímž poškodila i spotřebitele," uvedla Vestagerová.
Služba AdSense umožňuje majitelům internetových stránek, aby se na jejich webu objevovaly reklamy na základě toho, co uživatelé stránek vyhledávají. Využívají ji třeba srovnávače zájezdů. Když si člověk dá vyhledat zájezd, vedle nalezených výsledků se mu může zobrazit i reklama. A právě tu vybírá Google.
Majitel stránky od inzerenta získává peníze za zobrazení jeho reklamy. O část sumy se pak dělí s americkým gigantem nebo s jeho konkurenty, jako jsou Yahoo! či Microsoft, jejichž reklamní systémy fungují podobně.
Co se dočtete dál
- V placené části článku se dozvíte:
- Jakým způsobem si Google u vlastníků webů udržoval svou dominantní pozici na trhu se zprostředkováním reklamy?
- Kolik miliard eur už americká firma dluží Bruselu na pokutách?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.