Příběhy v investicích musí být důvěryhodné. Zejména když chcete, aby vám investoři dali peníze výměnou za příslib budoucích zisků.

V případě společností Lyft a jejího většího konkurenta Uber, které se rozhodly zmodernizovat fungování taxidispečinků, je cesta k výdělkům nejistá.

Ani jedna zatím nedosáhla zisku, i když jejich popularita mezi uživateli roste.

Proto Lyft a Uber prodávají své investiční příběhy, které připomínají vzdušné zámky z éry internetové bubliny téměř před dvaceti lety. Tehdy také na burzy vstoupily společnosti slibující zářné zítřky, se kterými zisky teprve dorazí. Po mnohých z nich dnes neštěkne ani pes.

Jak Lyft, tak i Uber sdílí se svými internetovými předchůdci technologické DNA a samy sebe nepovažují za klasické taxikářské firmy v novém převleku. Investoři by měli být ostražití a vědět, že si kupují jen akcie technologických, nikoli také taxikářských firem. Bohužel ale není jasné, kým vlastně Lyft a Uber opravdu jsou.

V taxikářském byznysu čelí konkurenci mnoha klasických taxislužeb. Ty o své živobytí s nováčky dál tvrdě bojují a v mnoha městech, včetně Prahy, nechtějí z trhu odejít bez boje. Důkazem jsou pravidelné protesty taxikářů v různých zemích, obvykle zaměřených proti více známé společnosti Uber.

Nelze se tak divit, že v poslední době Uber posiluje svou divizi rozvážky jídel z restaurací pod názvem Uber Eats. Na rozdíl od služby, která propojuje cestující s řidiči taxi, je zisková a rychle roste. Investoři do akcií společností typu Lyft či Uber musí tak počítat s tím, že jejich podíly v alternativních taxislužbách se mohou časem změnit v něco zcela jiného. Z investičního hlediska s tím lze souhlasit − jestli případné proměny přivedou Lyft a Uber k ziskům.

Jen tak bude možné na těchto akciích dlouhodobě vydělat. Jejich vstup na burzy je ovšem hlavně cesta k výdělkům pro současné akcionáře těchto firem. Ti ale doufají, že je nahradí jiní snílci a odvážlivci.