Elektromobil značky Tesla se sice loni dostal do vesmíru, v Česku však auta na elektrický pohon na průlomový okamžik stále čekají.
Mezi nově registrovanými vozidly jich tu je 0,27 procenta, čímž se tuzemsko řadí mezi nejslabší elektromobilní státy Evropské unie. Auta na elektřinu se ve státech EU nejvíce kupují v Nizozemsku, kde činí podíl zhruba 1,9 procenta, v Rakousku pak mají podíl 1,5 procenta.
Situaci na českých silnicích může změnit zejména výrobce, jehož vozy patří v ČR mezi nejprodávanější: mladoboleslavská Škoda Auto. "Český trh je konzervativní a může trvat deset let, než změní svou náladu. Tomu může pomoci právě Škoda coby oblíbená značka, když začne elektromobily vyrábět," říká Jaromír Marušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu.
První kroky k elektromobilitě už česká automobilka podniká. Tlačí ji k tomu i konkurence na evropském trhu, za kterou zaostává, a kdyby nereagovala, finančně na tom může tratit. Jiné automobilky už totiž své vozy na elektřinu nabízejí. Mezi nejprodávanější patří Nissan Leaf, Renault Zoe či VW e-Golf.
Bez výkonnějších dobíječek to nepůjde. Nastupující generace dokáže dobít elektromobil na 200kilometrovou cestu za osm minut
V následujících čtyřech letech proto hodlá Škoda investovat do elektrifikace a digitalizace zhruba 52 miliard korun. První elektromobil chce ale Škoda uvést už do konce tohoto roku. Premiérovými vozy na elektřinu budou Superb s hybridním pohonem, jehož cena zatím není jasná, a Citigo, první čistý elektromobil od Škody, který by měl vyjít podle odhadů asi na půl milionu korun. Jde ale stále jen o první vlaštovku, která Česko k elektromobilům ve velkém nepřivede.
Vozidlo je určené spíš pro popojíždění po městě, a přímo tak nekonkuruje běžným autům s větším dojezdem, jako je třeba mezi Čechy oblíbená Octavia.
Důležitou roli hraje opět cena: nejprodávanější elektromobily v Evropě stojí v přepočtu okolo 800 až 900 tisíc korun. Jenže Octavii se standardním motorem lze pořídit zhruba od 430 tisíc korun.
Elektromobil: sympatický, ale za tu cenu?
Právě cena elektromobilů je pro české řidiče největší problém.
Vyplývá to ze studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA), která zkoumala názor tuzemských řidičů na auta na elektrický pohon. Většina ze tří tisíc respondentů studie, kteří si chtějí do tří let koupit auto, vnímá elektromobil pozitivněji než běžné vozidlo. Zároveň jim ale vadí, že by za něj museli zaplatit více peněz, než kolik stojí vozy se spalovacím motorem. Jeden z hlavních závěrů studie nepřekvapí: pokud nepůjde cena dolů, bude počet elektromobilů v Česku stoupat jen pomalu.
Co se dočtete dál
- Kolik by měl elektromobil stát, aby si ho lidé byli ochotní koupit? Jaká opatření EU výrobce aut nutí, aby nízkoemisní auta, včetně elektromobilů, vyráběli více než dnes?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.