Na Slovensku dokončují ve spolupráci s autorem původního návrhu funkční prototyp vozu Tatra 603X Coupé, který na první otočení klíčkem čeká již více než půlstoletí. "Bude to velká událost a svátek pro slovenský design," řekl listu Pravda Maroš Schmidt, vedoucí Slovenského muzea designu v Bratislavě, kde "první slovenské kupé s osmiválcem" vzniká.
Autor původního návrhu ze 60. let minulého století Ján Cina v roce 1970 emigroval do Kanady. Zprvu prý váhal, zda se do projektu zapojit. Po emigraci byl totiž z autorství a historie tohoto modelu, ať limuzíny, či kupé, vymazán. Nakonec ale změnil názor pod dojmem nadšení lidí snažících se dostavět vůz, který vyvíjeli ve slovenské pobočce Tatry v letech 1963 až 1967 jako nástupce limuzíny Tatra 603.
Tehdy v Bratislavě působil i brněnský designér Otakar Diblík, podepsaný pod autobusy Škoda 706 RTO, traktorem Zetor Crystal či letounem L-200 Morava. Diblíkovu verzi odmítli v Kopřivnici s tím, že Tatra prostě nemůže být hranatá.
Neuspěl ale ani Cinův model. Projekt zastavila Praha s oficiálním odůvodněním, že navrhovaný vůz nebyl dost reprezentativní, na adresu Slováků údajně v té době zazněla různá nemilá slova.
Bratislavská "šestsettrojka" ve své době dostala červenou a jediný prototyp limuzíny skončil v muzeu. V Kopřivnici se nakonec jako nástupce vyráběla Tatra 613 z italského studia Vignale.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist