Trendy, které se ve stravování a gastronomii v časech před vpádem koronaviru do našich životů objevily, se s největší pravděpodobností nijak zásadně nezmění, možná trochu zbrzdí, ale s postupem doby se budou opět rozvíjet. Jedním z nich je fine dining. U něj ale už dávno nejde jen o prvotřídní jídlo připravované z luxusních surovin, které v noblesním prostředí servíruje distingovaná obsluha vystajlovaným hostům. Obor i samotní hosté se neustále vyvíjejí, takže fine dining v současnosti představuje nejvyšší formu zážitkové gastronomie, kdy zákazník přichází s očekáváním hlubokého a nevšedního prožitku. Odnést si ho může nejen z restaurace oslňující luxusním zařízením, ale i z minimalistického bistra či stánku na ulici. Pro fine dining je totiž zásadní, jak dokáže zapůsobit na všech pět smyslů najednou. Cílem je, aby host odcházel plný dojmů. Bezvadný pokrm a servis jsou stále nezbytným základem, ale to samo o sobě již nestačí. Do popředí se dostává výjimečná lokalita a prostředí restaurace, které musí být jedinečné a nezapomenutelné.

Jak obyčejné proměnit v neobyčejné?

Ačkoliv se téměř neustále objevují nové gastronomické trendy, čerstvost a vysoká kvalita surovin zůstávají i nadále základní mantrou všech restaurací, které chtějí fine dining svým hostům poskytnout. Některé kuchařské techniky a postupy vznikají nově, například molekulární kuchyně, jindy se na restaurační menu vracejí pokrmy inspirované uměním našich babiček či se objevují různé fúze s cizokrajnými kuchyněmi. Zážitková gastronomie nezná hranic a rozhodně se netýká pouze drahých podniků. I z "obyčejných" surovin a základu babiččiny kuchyně lze vykouzlit chuťově i vizuálně neobyčejné pokrmy. Zásadní je odlišit se od konkurence. A unikátní design interiéru je jedním z významných faktorů, které tomu napomáhají.

Udrží se fine dining i v časech po pandemii?

Sean Clifton, ředitel pražské pobočky studia Jestico + Whiles

◼ Nepochybně ano, ale změní se. Čím déle bude nouzový stav trvat, tím více času bude třeba, aby restaurace znovu otevřely. A může to trvat týdny či měsíce. Podniky, které fungovaly několik let, budou muset přesvědčit své hosty, aby se vrátili. Nemají-li opravdu loajální zákazníky a pronajímatele, kteří jim vyjdou vstříc s nájmy, budou muset hodně bojovat. Lidé budou samozřejmě chodit do restaurací i poté, co pandemie skončí. Ale mnozí se budou stravovat v "obyčejnějších" podnicích a na jídlo se do restaurace vydají méně často.
◼ Pandemie nebude znamenat soumrak zážitkové gastronomie. Ale restaurace pro gurmány budou muset být flexibilnější a inovativnější. Design pak zcela určitě přispěje k tomu, aby jejich hosté došli až k samotné podstatě zážitkové gastronomie. Pro mě jako architekta je opravdu inspirující sledovat, jak neuvěřitelné inovativní dokážou lidé být v této nelehké době.

Zásadní je umocnit genia loci

"V designu restaurací hraje klíčovou roli autentičnost. Navrhnout hezký neutrální prostor není žádné velké umění. Originality dosáhnete teprve propojením s daným místem anebo tím, co se v restauraci podává. Jen pomocí toho docílíte, že host z restaurace odchází s nezapomenutelnými zážitky a bude se tam rád vracet," přibližuje přístup k tvorbě originálních restauračních prostor Sean Clifton, ředitel pražské pobočky studia Jestico + Whiles. Ta mimo jiné stojí za hravým interiérem italského bistra Lasagna Mia v centru Prahy, stylového pivovaru Shilling Brewery Co. ve skotském Glasgow či autentickým designem restaurací a barů v hotelovém resortu Zuri Zanzibar na severozápadním pobřeží zanzibarského ostrova Unguja.

"Poptávka po designových restauracích v poslední době rostla, a to nejen v Praze, ale i v dalších regionech České republiky. Rozdíl oproti předchozím letům, kdy byl kvalitní a něčím zajímavý interiér k vidění pouze v restauracích ve větších hotelových řetězcích, je skutečně obrovský. Vzdálenou budoucností snad nejsou ani experimentální projekty, kde bude gurmánské stravování s designem ještě více propojeno. Například hudebně-světelnou show anebo nastavením vůně v interiéru v souladu s právě podávanými chody," dodává Sean Clifton.

Unikátní design jako hra s materiály

Při návrhu restaurace platí celá řada pravidel, která musí designér dodržet. Ať už se jedná o prostorové nároky z pohledu provozu (rozvržení kuchyně a zázemí, rozmístění nábytku apod.) či využití různých materiálů. Každý prostor má svá specifika: někde je důležitá odolnost a trvanlivost, jinde se vše podřizuje hygienickým nárokům. Konkrétní výběr je obvykle otázkou osobního stylu a charakteristického rukopisu designéra. V obecné rovině hraje u restaurací prim použití dřeva, různých druhů kovů, skla a také polootevřených kuchyní, díky nimž má host příležitost sledovat kuchaře při práci.

"V našich realizacích také hodně využíváme prvky, které původně nejsou určené pro interiérový design, ale mají s atmosférou místa anebo podniku nějakou souvislost a v prostoru perfektně zafungují. Třeba v hotelovém komplexu Zuri Zanzibar, který jsme dokončili v létě roku 2018, jsme se nechali inspirovat místní kulturou a řemeslnou tradicí. Tamním barům a restauracím tak vévodí přírodní materiály a tradiční africké prvky. Mimo jiné jsme do interiérů zakomponovali rybářské sítě a lodní lana, pletené košíky či ručně vyráběné korále od místních žen. Inspiraci jsme mimo jiné našli ve starých časopisech," líčí přístup studia k tvorbě interiéru v africkém Zanzibaru Sean Clifton.

Samostatnou kapitolou je pak práce se světlem. Je nutné dodržet minimální osvětlení stolků, u kterých hosté sedí, a přitom vyvolat správnou atmosféru. Nezbytné je také dobře nasvítit prostor, kde se hosté pohybují, a místa, kde pracuje personál. Toho lze docílit i v interiérech, které jsou navrženy ve večerní až noční atmosféře. Variabilita hry se světlem je jednoduše široká. "V bistru Lasagna Mia v centru Prahy jsme díky dobře zvoleným materiálům a barvám navodili přímořskou atmosféru, kterou podtrhuje modře vymalovaný strop. Z něj visí tři tisíce kusů sušených těstovinových plátů lasagní, které při večerním osvětlení vytvářejí zajímavou stínohru. Na první pohled maličkosti, jako čerstvé bylinky a typické ingredience pro přípravu italských pokrmů na policích, dodávají prostoru domácí atmosféru," říká Sean Clifton.

Krása ukrytá v detailech

Jsou to právě detaily, na které se pražská pobočka ateliéru Jestico + Whiles při své tvorbě zaměřuje. Ty podtrhují osobitost celého místa a dodávají mu na originalitě: "Máme štěstí na projekty s vlastním geniem loci, který stačí jen vhodně podtrhnout. Třeba pivovar Shilling Brewery Co. ve skotském Glasgow se nachází v původní budově banky z 20. let minulého století. I díky našemu přispění si zachoval neopakovatelnou atmosféru. Pohrávali jsme si s prvky ve stylu art deco a průhledy přímo do pivovaru. Navíc jednu ze stěn zdobí vzpínající se jednorožec, který je považován za národní zvíře a symbol Skotska. To vše jsme doladili do posledních detailů včetně tematických ubrousků a pivních tácků," přibližuje originální podobu skotského pivovaru Sean Clifton.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist