Banky a pojišťovny se letos už podvanácté utkají v soutěžích Nejlepší banka a pojišťovna. O vítězství bude bojovat 15 bank, 12 pojišťoven v oblasti životního a 14 pojišťoven v oblasti neživotního pojištění.

"Výzkum je unikátní svým přístupem a nemá na trhu obdoby. Banky a pojišťovny jsou hodnoceny na základě jasně měřitelných parametrů," popisuje soutěž Martin Jašminský, šéfredaktor Hospodářských novin, které soutěž vyhlašují. Výzkumníci vezmou v potaz ekonomické ukazatele za rok 2019 či vlastnosti produktů firem, například kolik zákazníci platí za svůj účet, nebo úrokových sazeb. Informace o nich sesbírá výzkumná agentura Datank v červnu.

"Potřebná data jsou shromažďována z webových stránek, sazebníků a výročních zpráv, část dat nám poskytují samy banky a pojišťovny, se kterými v průběhu sběru dat komunikujeme a data ověřujeme," přibližuje výzkum projektový manažer společnosti Datank David Pavlát. Hodnocení je rozděleno na dvě poloviny. V první části se zkoumá pohled zákazníka, ta druhá pak řeší pohled akcionáře.

Hodnoticí kritéria

Nejlepší banka

Klientský pohled
1. Náklady na vedení účtu
2. Sankční a mimořádné poplatky
3. Sazby
4. Poskytované produkty
5. Poskytované služby
6. Dostupnost
7. Komunikace s klientem

Akcionářský pohled
1. Rentabilita
2. Nákladovost
3. Efektivnost
4. Tržní podíl v depozitech
5. Tržní podíl v úvěrech
6. Kvalita aktiv
7. Krytí úvěrů

Nejlepší pojišťovna

Klientský pohled
1. Výše pojistného
2. Poskytované produkty
3. Poskytované služby
4. Dostupnost
5. Komunikace s klientem

Akcionářský pohled
1. Rentabilita
2. Nákladovost
3. Tržní podíl
4. Solventnost
5. Investiční riziko (živ.) / Combined ratio (neživ. pojištění)

Kromě analýzy dat výzkumníci provádí i testy, například v podobě zkušebního zákazníka, který danou banku či pojišťovnu osloví. Do hodnocení se pak promítá třeba to, jak rychle daná instituce vyřídila telefonický hovor či jak byla při komunikaci vstřícná a profesionální.

Firmy mohou nominovat inovace

Samostatnou kategorií je také sekce inovátor roku. Do ní mohou přihlásit jeden svůj produkt všechny banky a pojišťovny působící v Česku. Produkt musí být uveden na trh v roce 2019 nebo 2020, nejpozději pak v době přihlášky. Banky mohou svoji nominaci poslat do 8. května, pojišťovny pak do 18. května. Všechny potřebné informace najdou zájemci na webu Nejbanka.cz.

Inovativní nápady posoudí nejprve odborná porota, veřejnost pak o této kategorii bude hlasovat na internetu, a to v průběhu června a července. Všechny kategorie vyhlásí HN 26. října.

Loni zvítězila Air Bank

Vítězem loňského ročníku soutěže o nejlepší banku se stala Air Bank, která velmi slušně bodovala v obou dílčích oblastech výzkumu, ze kterého ocenění vychází. Jak v klientské přívětivosti, tak ve výhodnosti pro akcionáře brala druhé místo. Po sečtení obou hledisek však nechala všechny konkurenty za sebou.

V kategorii klientsky nejpřívětivější banky pak zvítězila Raiffei­senbank. V té banka vyniká delší dobu, první místo v této kategorii obhájila už popáté za sebou.

Zlato v soutěži o nejlepší pojišťovnu získala NN pojišťovna u životního a Česká pojišťovna u neživotního pojištění. NN Životní pojišťovně pomohl zejména vynikající výsledek v hodnocení z pohledu akcionáře, kde překonala všechny ostatní pojišťovny. Česká pojišťovna si zase velice dobře vedla v komunikaci s klienty.

V kategorii inovací loni bodovala pojišťovna Allianz s aplikací NaDotek, díky které mohou zástupci pojišťovny sdílet obrazovku s klientem. U bankovních inovací uspěla Moneta Money Bank se svou novou verzí aplikace Smart Banka.