Vzdělání na dálku se prosadí, už nyní by se mělo zkoušet i mimo krizi. Model dva nebo tři dny ve škole a zbytek doma má budoucnost, říká Ondřej Šteffl. Školství se nesmí bát novinek, jedním z kroků by mělo být se zrušením státní maturity dát školám volnost. Změna je trvalý stav společnosti a školství nesmí zůstat pozadu, říká původce fenoménu Scio.
HN: Jak české školství zvládlo krizi?
Hlavní výsledek je, že ve všem se prohloubily rozdíly. Některé školy a někteří učitelé to zvládali skvěle, ale na druhou stranu jsou školy a učitelé, kteří nedělali a nedělají skoro nic. Ukázalo se, že někteří ředitelé, když je někdo "nevodí za ručičku", nejsou schopni ani zorganizovat se svým pedagogickým sborem distanční výuku.
Ale kontrasty vzrostly i mezi rodiči a mezi dětmi.
Pro některé děti to byla úžasná příležitost a ze škol byly slyšet překvapené hlasy: "To bychom vůbec neřekli, že tenhle kluk bude umět takové věci!" Ale na druhou stranu tu máme děti, které jsou z on-line výuky opravdu nešťastné. Na všech úrovních tak byli lidé, kteří to zvládli dobře či skvěle, spoustu se toho naučili, i ti, kteří byli zcela nepřipravení, nebo dokonce nešťastní či neochotní se změně přizpůsobit.
HN: Podle zákona by měly mít všechny děti nárok na srovnatelné vzdělání aspoň na základní úrovni. To se evidentně nedělo. Co je důvodem, že někde to fungovalo, a někde ne?
S odvoláváním se na zákony bych byl opatrný. Dva měsíce totiž probíhala výuka zcela mimo zákon. O on-line výuce se nikde nepíše, a teď dokonce máme na prvním stupni nepovinnou školní docházku. Ústava píše jen o povinné. Do budoucna je nezbytná úprava, aby byla distanční výuka na základní škole podle zákona možná.
HN: Ale jak je to možné, že byly mezi školami takové rozdíly?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist