Přetrvávající čipový hladomor představuje větší problém, než Škoda Auto očekávala. Ke dvěma týdnům tradiční celozávodní dovolené, která je plánovaná na začátek srpna, proto nyní přibude další týden přerušení výroby, uvedl ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. V celé řadě provozů se přitom výrobní linky zastavily již v průběhu tohoto týdne.

Původně přitom Škodovka očekávala, že hromadnou dovolenou využije pro dodělání rozpracovaných vozů. Z tohoto plánu kvůli nedostupným čipům sešlo a odstávka výroby se dokonce musela prodloužit.

Navzdory polovodičové krizi ale Škoda za druhé čtvrtletí meziročně více než zčtyřnásobila provozní zisk na 974 milionů eur (24,8 miliardy korun). Stalo se tak díky vyšším prodejům, pozitivnímu vlivu směnných kurzů a také menším poplatkům za nadměrné emise. 
Ve výsledkové zprávě to ve čtvrtek oznámil mateřský koncern Volkswagen. Loni celkový výsledek firmy ovlivňovala pandemie koronaviru a několik týdnů uzavřené výrobní závody.

Růst táhly zejména prodeje SUV modelů Škoda Auto. Posílila poptávka po modelech Kamiq a Karoq a také po nově představeném vozu Enyaq iV, který je vůbec prvním elektrickým SUV se značkou Škodovky. Vůbec nejprodávanějším modelem byla v prvním pololetí letošního roku tradičně Octavia, kterých firma zákazníkům dodala 121 000, meziročně o 9,3 procenta více.
Tržby automobilky vzrostly meziročně zhruba o 35 procent na 10,2 miliardy eur (260,1 miliardy korun). Zákazníkům dodala Škoda Auto celkem přes 463 tisíc automobilů, což představuje nárůst o 24 procent oproti minulému roku.

„Ohlížíme se za skvělým prvním pololetím. Navzdory nedostatku polovodičů a dopadům pandemie koronaviru se nám dokonce podařilo překonat výsledky roku 2019 před pandemií. Blahopřeji všem zaměstnancům Škoda Auto k tomuto vynikajícímu společnému výkonu,“ uvedl v pátek předseda představenstva Thomas Schäfer.

Během nově oznámené týdenní odstávky po letní celozávodní dovolené budou zaměstnanci dostávat 85 procent průměrné mzdy, která zahrnuje i roční prémie. V souhrnu si tak vydělají více, než kdyby normálně pracovali, uvedl šéf odborů ve Škodě Jaroslav Povšík pro ČTK.

„Nejenže se k původně naplánované hromadné dovolené ve 31. a 32. kalendářním týdnu připojila odstávka výroby před dovolenou, tedy ve čtvrtek 29. a v pátek 30. července, ale situace s nedostatkem čipů a dalších komponentů se zhoršila natolik, že se výroba vozů nerozjede ani ve 33. kalendářním týdnu, tedy v týdnu po hromadné dovolené,“ sdělily odbory.

Odstávka výroby před letní dovolenou nastala ve většině provozů podle plánu ve středu 28. července odpolední směnou, výroba vozů se tak zastavila ve středu ve 22:00. V některých provozech začíná odstávka během čtvrtka. Zpět do práce se zaměstnanci podle týdeníku vrátí na noční směně z neděle na pondělí 23. srpna, a to jak v Mladé Boleslavi, tak i v Kvasinách. Ve Vrchlabí se lidé do práce vrátí o něco dříve, tedy již v noční směně na čtvrtek 19. srpna.

Během celozávodní dovolené budou v práci zaměstnanci z oblastí údržby, někteří strážní na branách, část pracovníků cateringové firmy Aramark, mnozí úředníci či lidé z vývojového centra Česana.

Propouštění kvůli nedostatku čipů a s tím související rušení směn zatím nehrozí, uvedl odborový předák Povšík. „Jsme schopni v krátké době pohupovat s personálem nahoru a dolů. Jedná se o vysoce kvalifikovaný a stabilizovaný personál,“ řekl. Nedokončené vozy ale podle něj komplikují celý proces a prodlužují termín dodání zákazníkovi, je navíc nutné hledat plochy, kde lze odstavit vozy, které čekají na dokončení.

„Zaměstnanost mohou ohrozit jiné projekty, jako je ztráta vývojových zakázek, ztráta výroby nářadí dle přidělených produktů. Ještě dopočítáváme teoretické modely v případě výroby čistých e-produktů či kombinovaných e-produktů (hybridy), konvenční pohony, na CNG, biopaliva,“ přiblížil Povšík.

V současnosti podle něj chybí čipy například do dveří kvůli omezení jejich produkce v Malajsii. „V současné době nemá cenu dopočítávat týdenní výpadky. Vycházíme z toho, že máme pevně nastavený počet nedodělaných vozů, které s nejvyšším úsilím zpracováváme.“

Dokompletování vozidel, jak sdělil Povšík, provádějí nejzručnější zaměstnanci. „Každé takové dokončené auto musí znovu projít testem pro nejvyšší kvalitu ve prospěch zákazníka.“ Dostat hotové vozy k zákazníkům trvá řadu měsíců.  

V Česku se letos kvůli celosvětovému nedostatku čipů nevyrobí minimálně 70 000 osobních aut. Celkově letos tuzemské automobilky předpokládají produkci okolo 1,3 milionu vozů, což je o 150 000 více než loni, kdy výrobu zasáhly výpadky kvůli koronaviru. „V dosavadním průběhu roku je cítit rostoucí poptávka po nových vozech, avšak nedostatek čipů nás brzdí – omezuje modelovou nabídku dealerů a prodlužuje dodací lhůty, v některých případech dokonce omezuje výrobu,“ podotkl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. „Odhadujeme, že nebýt tohoto problému, produkce mohla být zhruba o dalších pět procent vyšší. Jde o vozidla, o která by měli zákazníci jinak zájem, ale automobilky nebudou schopné je dodat,“ dodal.

Směny musí kromě Škody Auto rušit také další firmy, které nedostatek čipů ovlivňuje. „Situace v automobilovém průmyslu je nadále velmi složitá. Nedostatky komponentů, hlavně polovodičů, vedou k omezování výroby u našich zákazníků a tím i ke snižování objemu výroby v našem výrobním závodě,“ sdělil ČTK Milan Šlachta, jednatel českobudějovického závodu firmy Bosch, která vyrábí díly do automobilů. Směny musela rušit také dačická THK. V březnu směny kvůli stejným problémům rušila také kolínská Toyota.

Čipová krize podle analytiků možná potrvá až do příštího roku. Letos nejvíce zasáhla automobilový průmysl, dodávky pro toto odvětví by se ale mohly relativně brzy zlepšit, myslí si analytici. Čína totiž převezme část výroby, kterou nedokázali uspokojit výrobci z Tchaj-wanu. V jiných odvětvích ale problémy vydrží déle a jako další by nedostatek čipů mohl brzy zasáhnout výrobce chytrých telefonů.

Hlavní ekonomka finanční společnosti ING pro Čínu Iris Pangová upozornila, že tchajwanští výrobci polovodičů po narušení výroby na domácím trhu, zvláště kvůli výpadkům elektřiny a koronavirovým omezením, která zasáhla i tamní přístavy, zvýšili výrobu v Číně. Tam předtím firmy z Tchajwanu vybudovaly velké továrny.

„Tchajwanské polovodičové společnosti přizpůsobují výrobu čipům pro auta, takže tento nedostatek by se mohl vyřešit do několika týdnů. Problém s nedostatkem čipů u ostatní elektroniky ale přetrvává,“ dodala Pangová. Předpovídá, že dalším odvětvím, kde výrobu omezí nedostatek čipů, bude výroba chytrých telefonů. Podle ní by se dodávky některých nových modelů mohly zpozdit. 

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

Německý automobilový koncern Volkswagen, jehož je Škoda součástí, vykázal v prvním pololetí rekordní provozní zisk 11,4 miliardy eur (291 miliard korun). Ve stejném období roku 2019, tedy před pandemií, byl provozní zisk deset miliard eur, což byl do té doby rekord. Firma zároveň zvýšila celoroční prognózu. Výhled provozní návratnosti tržeb za celý letošní rok zvedla o 0,5 procentního bodu na šest až 7,5 procenta.  

S přispěním ČTK