Dvacet osm let vedl českou síť supermarketů Billa a je tak vůbec nejdéle sloužícím šéfem zahraničního řetězce u nás. Jaroslaw Szczypka je původem Polák, odmala žil v Rakousku a k srdci mu přirostl podnik v Česku. „Když míval o víkendu čas, jezdil na kontrolu obchodů. Jednou v Pardubicích přijel zrovna ve chvíli, kdy prodavači nestíhali a měli mezi regály nerozbalenou paletu se zbožím. Tak si svlékl sako a paletu začal sám vykládat,“ popisuje blízký zdroj z jeho okolí.

Když pak mluvíme o tom, proč v některých obchodech Billy zákazník často naráží třeba na plesnivou zeleninu, je vidět, že se ho téma dotýká. Jako zásadní přelom v historii české Billy vidí období, kdy se podařilo řetězci zlomit nedůvěru českých dodavatelů. „My jsme je podporovali finančně, dopředu, aby si mohli nakoupit nebo rozšířit pole, a také jsme jim garantovali odběr. K větší spolupráci s českými dodavateli přispělo také to, že ho zákazníci začali vyžadovat,“ říká Szczypka, který se po téměř třiceti letech rozhodl v čele české Billy skončit. Od září ho na pozici ředitele vystřídal Dariusz Tomasz Bator s jehož nástupem firma ohlásila i jednu novinku. Od příštího roku se zapojí do konkurenčního boje v prodeji potravin na webu. Netají se přitom velkými ambicemi, když nový šéf oznámil, že chce, aby se e-shop Billy stal jedničkou na českém trhu.

HN: Billu jste vedl 28 let. Jak se za tu dobu změnila?

Od doby, kdy jsme vstoupili na československý trh, což bylo v říjnu v roce 1991, se toho změnilo hodně. Zpočátku jsme například neměli žádné české zboží, takže jsme museli nakupovat v západních zemích a v Rakousku a potraviny jsme dováželi. Když jsem do vedení Billy v České republice v roce 1993 přišel, původně jsem počítal, že tady zůstanu tři roky, ale nakonec jsem zůstal až dodnes. Mým cílem už tehdy byla podpora českých producentů potravin. Na tom jsme zapracovali a to se myslím povedlo. Dnes dělají asi 72 procent na našem obratu produkty od českých producentů, což je obrovský rozdíl oproti tomu, jak to bylo v roce 1991. 

Zpočátku byl trh silně obsazen domácími řetězci, jako je například Jednota, ale postupem času začala přicházet další konkurence, trh se tak zdynamizoval a začali jsme na sebe každodenně reagovat, abychom uspěli. Do středu pozornosti se dostal zákazník, který diktoval, co chce, a očekával, že to od nás dostane. To znamená, že jsme se přizpůsobili zákazníkům, museli reagovat na trendy a přinést je. Za tu dobu se nám také povedlo rozšiřovat prodejny na dnešních 241, i když to nebylo vždy jednoduché.

HN: Co nebylo jednoduché?

Bylo třeba těžké dostat do prodejen zaměstnance. V 90. letech bylo na trhu práce dost volných lidí, ale museli jsme je školit, aby pochopili smysl našeho obchodování, tedy že jsme supermarket ze Západu, což bylo těžké. 

HN: Říkáte, že se Billa se mění podle toho, jak se mění zákazníci. Jak ti se změnili?

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.