Společnost FANUC nedávno dosáhla mety 750 tisíc dodaných robotů, čímž potvrdila své postavení lídra v oblasti průmyslové automatizace. Její česká pobočka sídlí od letoška v nových prostorách a stává se důležitým centrem pro celou východní Evropu, popisuje v rozhovoru její generální ředitel Petr Duchoslav.
Tři čtvrtě milionu vyrobených robotů je impozantní číslo. Co stojí za tímto úspěchem?
Podle mého názoru hlavně prvotní koncept zakladatele firmy pana Inaby. Byl velkým vizionářem a měl jasno, kam chce směřovat a jak toho dosáhnout. I za cenu toho, že někdy může být firma vnímána téměř jako zpátečnická, která nevyužívá všech aktuálně nejnovějších technologií. Jenže právě tento koncept pomohl odfiltrovat různé módní vlny, které se časem ukázaly jen jako sezonní záležitost. Mezitím pokračoval vlastní vývoj, z něhož vzešla spolehlivá a vysoce funkční industriální řešení s dobrými parametry a důrazem na výkon, ale i jednoduchost a bezpečnost.
Naše stroje musí být spolehlivé, předvídatelné a snadno opravitelné. Nedávno jsme začali nabízet i doživotní podporu, tedy dokud bude náš stroj, robot či systém používán, bude mít zajištěn servis i náhradní díly. Je to obrovský a nákladný závazek, ale i unikátní konkurenční výhoda a odlišnost a jeden z předpokladů pro dlouhodobý úspěch.
Jak rychle dokážete případné poruchy vyřešit?
Chceme nejen garantovat, aby zákazníkovi stroje či roboty dokonale fungovaly, ale mít dokonale zvládnuté a zajištěné servisní zázemí a lokální podporu ještě před tím, než v určité lokalitě zahájíme obchodní aktivity. Spolupracujeme mezi pobočkami, a to i v rámci Evropy. V případě potřeby mají zákazníci vždy zajištěno, že patřičný specialista dorazí v řádu hodin. Naším cílem je dostat se na průměrnou dobu odezvy na servisní požadavek do šesti hodin.
V Evropě máme nyní 23 poboček, snažíme se zřídit lokální zastoupení všude, kde je vhodný potenciál. Držíme se osvědčených věcí a snažíme se dělat svou práci poctivě, neorientovat se jen na určité zákazníky, důležití jsou pro nás všichni.
Neděláte tedy rozdíl mezi velkými a menšími zákazníky?
Právě menší firmy se obvykle o stroje starají pečlivěji, nechávají si vyškolit u nás své lidi, což odpovídá naší koncepci naučit uživatele, aby byli soběstační a dokázali se postarat o dodaná zařízení v maximální míře sami. Naše specialisty by měli volat jen v opravdu závažných případech, což jim samozřejmě významně šetří peníze. Nesnažíme se mít levný servis, ale kvalifikovaný a rychlý – řadu věcí je tak možné vyřešit jen po telefonu.
Vše se snažíme maximálně zjednodušovat. Proto byly naše tři bývalé divize spojeny do jedné. Nedávno jsme představili nové rozhraní člověk‑stroj, které je jednotné napříč všemi produktovými řadami, což usnadňuje ovládání, má stejný vzhled, menu a podobně. Technologie do sebe zapadají a vše je možné vzájemně propojit. Tato propojitelnost a provázanost je ostatně i tématem letošní expozice firmy na veletrhu EMO Milano, kde představíme nejmodernější modely řady Robomachines – vstřikolisy, vertikální frézovací centra i elektroerozivní obráběcí systémy.
Kolik instalovaných jednotek už máte v Česku?
Jde o neustále se měnící živá čísla, ale pro představu snad můžeme říci, že v naší databázi je registrováno více než deset tisíc instalovaných jednotek různých typů robotů i CNC strojů značky FANUC.
Od letoška sídlí česká pobočka ve zcela nových prostorách. Co bylo důvodem pro stěhování?
Budova má větší přínos pro zákazníky a zároveň nabízí lepší podmínky i zázemí pro zaměstnance. Ale je tu i určitý symbolický prvek – tím, že firma investovala do vlastního sídla v ČR, potvrzuje své rozhodnutí zde pevně zakotvit. Přesídlení nám otevřelo nové možnosti a příležitosti pro další rozvoj. Jsme tu schopní dělat testy pro zákazníky, pořádat větší akce a školit dostatečný počet lidí. Je tu také velký prostor pro FANUC Academy, kde je nyní možnost školit účastníky i na větší stroje a roboty různých typů. Prostor je navíc multifunkční. Díky tomu se k nám přesunulo i centrum pro východní Evropu a měli bychom se stát Centrem excelence pro tento region. Ostatně všechny tamní pobočky vznikly v podstatě z Česka – vrátili jsme se tak svým způsobem opět na počátek, tentokráte nové etapy.
Článek byl publikován ve speciální příloze HN Automatizace a digitalizace.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist