Auta jsou stále dražší, navíc některé modely vůbec nejsou k sehnání. Automobilky je nemají z čeho vyrábět, často přistupují k zavírání továren. Jako třeba Opel, který minimálně do konce roku zavřel jeden ze svých závodů v Německu a přechodně tak propustil na 1300 zaměstnanců. Výrobu nedávno na týden přerušila i česká Škodovka. „Z pohledu spotřebitele není výhled na příští rok úplně skvělý… Náš cenový index například ukazuje, že jsme letos na trajektorii zhruba 12- až 13procentního ročního zdražení aut,“ říká v rozhovoru pro HN analytik a expert poradenské společnosti EY na automotive Petr Knap.

HN: Hrozí větší propouštění zaměstnanců v autoprůmyslu? Třeba ve Škodovce, která zrušila výrobu jednoho z modelů Fabie?

Neřekl bych, že by ukončování Fabie mělo vést v automobilce k zásadnějším změnám. Velkým problémem je a bude přerušovaná výroba, která závisí na tom, jaké komponenty se automobilkám podaří sehnat. Myslím tím krizové řízení, kdy jedete a plánujete z týdne na týden. Pokud to nebude úplná katastrofa, kdy bude výroba každý druhý týden stát, tak si myslím, že naše automobilky chtějí lidi udržet. I s omezenými dodávkami chtějí vyrábět, aby alespoň zčásti pokryly, co trh potřebuje.

HN: Takže to, k čemu přistoupil v Německu Opel, v Česku nehrozí?

V Česku tyhle signály nemám. Naše automobilky mají dobrá modelová portfolia, elektrický model, jen mají problém s čipy. Minimálně Škodovka a Toyota. Huyndai je postižena poměrně málo a zatím se drží. Bohužel to vypadá tak, že to bude mnohem delší, než jsme si mysleli. Teď už jsou optimisté ti, kteří říkají, že v půlce příštího roku dojde k uvolnění. Více je nyní těch, kteří říkají, že i celý příští rok bude postižený. 

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru