Auta jsou stále dražší, navíc některé modely vůbec nejsou k sehnání. Automobilky je nemají z čeho vyrábět, často přistupují k zavírání továren. Jako třeba Opel, který minimálně do konce roku zavřel jeden ze svých závodů v Německu a přechodně tak propustil na 1300 zaměstnanců. Výrobu nedávno na týden přerušila i česká Škodovka. „Z pohledu spotřebitele není výhled na příští rok úplně skvělý… Náš cenový index například ukazuje, že jsme letos na trajektorii zhruba 12- až 13procentního ročního zdražení aut,“ říká v rozhovoru pro HN analytik a expert poradenské společnosti EY na automotive Petr Knap.
HN: Hrozí větší propouštění zaměstnanců v autoprůmyslu? Třeba ve Škodovce, která zrušila výrobu jednoho z modelů Fabie?
Neřekl bych, že by ukončování Fabie mělo vést v automobilce k zásadnějším změnám. Velkým problémem je a bude přerušovaná výroba, která závisí na tom, jaké komponenty se automobilkám podaří sehnat. Myslím tím krizové řízení, kdy jedete a plánujete z týdne na týden. Pokud to nebude úplná katastrofa, kdy bude výroba každý druhý týden stát, tak si myslím, že naše automobilky chtějí lidi udržet. I s omezenými dodávkami chtějí vyrábět, aby alespoň zčásti pokryly, co trh potřebuje.
HN: Takže to, k čemu přistoupil v Německu Opel, v Česku nehrozí?
V Česku tyhle signály nemám. Naše automobilky mají dobrá modelová portfolia, elektrický model, jen mají problém s čipy. Minimálně Škodovka a Toyota. Huyndai je postižena poměrně málo a zatím se drží. Bohužel to vypadá tak, že to bude mnohem delší, než jsme si mysleli. Teď už jsou optimisté ti, kteří říkají, že v půlce příštího roku dojde k uvolnění. Více je nyní těch, kteří říkají, že i celý příští rok bude postižený.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.