Dva dny po jmenování Petra Fialy premiérem zahájil Andrej Babiš kampaň pro prezidentské volby. Na titulní straně jeho deníku Mladá fronta Dnes vyšel megatitulek „Prezident? První Babiš, druhý Pavel“ uvozující článek o průzkumu, který má deník „exkluzivně k dispozici“. Taková formulace může znamenat leccos, včetně toho, že si ho holdingový deník objednal. Průzkum je každopádně výbornou metodou, jak Babiše, který prohrál volby, „udržovat v oběhu“ a zvykat jeho voliče na myšlenku, že by mu slušela prezidentská funkce.
Tím samozřejmě nemá být řečeno, že průzkum je cinknutý. Je jen patřičně vytuněný, aby se dal použít k uvedenému účelu. Pracuje pouze s možnými výsledky prvního kola prezidentské volby. Pokud by průzkum pracoval s druhým kolem, například s otázkou „Koho byste volili, kdyby proti sobě stáli Andrej Babiš a Petr Pavel?“, nastal by problém. Expremiér je polarizující osobností, která má velké množství příznivců, ale ještě větší množství odpůrců. Více než polovina voličů nyní dává najevo, že by volila vlastně kohokoli proti němu. Průzkum by mohl dopadnout „blbě“ a těžko by se pak vyráběl titulek, že Babiš je jednička. (I když vlastně šlo by to i tak. Volební sázkař Michal Sirový poznamenal, že by se dalo napsat: „Babiš má ohromující podporu 48 procent voličů, Pavel je až předposlední.“)
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.