V mladoboleslavské automobilce Škoda Auto pokračuje rušení části směn kvůli nedostatku čipů, které se používají v palubní elektronice. Výroba tak zůstává omezená. Kvůli nedostatku dílů se prodloužila i vánoční odstávka, řada zaměstnanců se do práce vrátila až v noci z neděle na pondělí, uvedl týdeník Škodovácký odborář. Podle dřívějšího vyjádření firmy se situace v dodávkách polovodičů bude postupně uvolňovat v druhém pololetí letošního roku.
V tomto a dalším týdnu bude podle odborů pokračovat rušení nočních směn ve výrobě vozů v Mladé Boleslavi. Po oba týdny v nočních směnách nepojedou v Mladé Boleslavi obě montáže, svařovny ani lakovny. V některých provozech odpadají sobotní směny. V Kvasinách se naopak žádné směny neruší. Ve Vrchlabí i v Mladé Boleslavi na převodovkách a na motorech odpadají pondělní směny, v některých provozech i část úterních směn, páteční a sobotní směny. V jednotlivých provozech jsou ale odstávky různé.
„Nadále také platí, že za zrušené směny pro zaměstnance vyjednávají Odbory Kovo náhradu ve výši 80 procent průměrné mzdy, což odpovídá přibližně dennímu výdělku,“ uvedly odbory.
První lednový týden využila Škoda Auto k dokončení rozdělaných vozů, povedlo se jich zkompletovat 18 880. „Do konce ledna by neměly zbýt žádné rozpracované vozy z předchozích měsíců, pochopitelně k nim v případě potřeby přibudou nové, ale už pouze ty pohyblivé, tedy s nižší rozpracovaností,“ uvedly odbory. Delší odstávka se využila také k údržbě zařízení a přípravám na větší investice.
Firma se nyní připravuje na kolektivní vyjednávání o růstu mezd, začít má nejpozději do konce ledna. Společnost se podle předsedy podnikové rady Jaroslava Povšíka pokusí udržet růst mezd pod úrovní inflace. „Zajímavý bude již začátek vyjednávání, kde se potkají dva návrhy – návrh firmy a zástupců zaměstnanců. Podle toho, jaké bude rozpětí, se okamžitě ukáže, jak bude vyjednávání vypadat, jestli bude docházet k názorovým a eventuálně pozdějším střetům a jaký bude typ pracovního boje ve všech formách,“ uvedl Povšík. Odbory jsou pro dosažení dohody připravené využít všech zákonných prostředků. Platnost současné kolektivní smlouvy skončí na konci března.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce celosvětově 878 200 vozů. Meziročně jde o pokles o 126 600 aut. Důvodem poklesu je pandemie koronaviru i krize s nedostatkem čipů do palubní elektroniky. Škoda již dříve uvedla, že kvůli špatné situaci s čipy přišla o výrobu 250 až 300 tisíc aut.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist