Kremelská propaganda běžně nálepkuje Ukrajince za fašisty či nacisty. Zhruba od loňského března se ale začal v článcích v ruskojazyčných médiích výskyt těchto slov zvyšovat. Vyplývá to z analýzy, kterou vypracovala poradenská společnost Deloitte. Přirovnání k nacistům se pak dramaticky stupňovalo po projevech ruského prezidenta Vladimira Putina v týdnu, kdy se blížil ruský útok na Ukrajinu.
Nedala se proto z ruské propagandy předpovědět invaze? Tuto otázku si položil Július Rusnák, seniorní datový analytik společnosti Deloitte. S kolegy tak zpracovali pro vnitřní potřeby firmy analýzu článků v ruskojazyčném prostoru od března 2020 do dneška. Použil na ni firemní systém AOSint, který běžně firma používá na analýzy spojené s byznysem.
Analytici společnosti Deloitte byli sami osobně zvědavi na výsledky. Jeden z Rusnákových kolegů, který na analýze 36 tisíc článků pracoval, má jednoho rodiče z Ruska a druhého z Ukrajiny. „Jsem si vědom, že jde jen o datový výstup a další analýza by vyžadovala více času a energie, ale i tak to je zajímavé zjištění,“ říká Rusnák.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.