Spektakulární pád akcií společnosti Netflix představuje jeden z nejzásadnějších momentů začínající výsledkové sezony. Propad kurzů o 40 procent následoval poté, co firma reportovala snížení předplatitelů. Investory vyděsil výhled streamovací služby: v druhém kvartálu očekává úbytek dalších dvou milionů platících uživatelů. V pozadí vysoké valuace Netflixu se skrýval předpoklad kontinuálního a rychlého nárůstu nových předplatitelů. Fakt, že počet uživatelů klesá navzdory dramaticky rostoucím nákladům na tvorbu vlastního obsahu, je obzvláště znepokojivý.

Netflix se stal obětí svého vlastního úspěchu. Po explozivním boomu z předchozích let čelí jeho byznys model určité vyčerpanosti. Zároveň jej drtí konkurenční tlaky – hovoří se o streamovacích válkách, kdy do odvětví vstupují kapitálově silní rivalové z řad tradičních studií. Kromě toho management firmy špatně odhadl velikost celkového adresovatelného trhu. Původní projekce hovořily o jedné miliardě potenciálních uživatelů, nyní se smrskly na 400 milionů. Valuace tak byla postavena na zavádějících předpokladech. Netflix plánuje určité změny, ty se však efektivně projeví nejdříve za rok.

Kromě výše popsaných specifických faktorů se ve výsledcích Netflixu zrcadlí prakticky veškerá investiční rizika pro letošní rok. Pádivá inflace vede domácnosti k omezování některých výdajů (mimo jiné na streamovací služby). Ztráta ruského trhu sice není existenciálním problémem, ale bolí – zvlášť v prostředí našponovaných očekávání ohledně hospodářských výsledků. Vyšší dluhopisové výnosy sráží dolů valuace růstových firem. Kromě toho ve světle přísnějších centrálních bank zřetelně ochabuje „buy the dip“ reflex investorů. Ti již nejsou ochotni nakupovat akcie po jakémkoliv kurzovém poklesu a pečlivěji studují, co daný propad způsobilo.

Netflix tak nabízí pro burziány určité varování. Podobný osud může potkat řadu jiných růstových technologických titulů. V podobném duchu mnozí z nás s obavami vyhlíží blížící se výsledky Facebooku.