Před pěti lety lákal do pražského Karlína na „jediný koncert v životě“. Nakonec se z toho stal byznys pod značkou Leoš Mareš s tržbami v desítkách milionů korun, který přilákal vysoko přes sto tisíc lidí. Nejpopulárnější český moderátor už před covidem pětkrát zaplnil vysočanskou O2 arenu a v polovině května dva dny po sobě znovu atakoval její maximální kapacitu.

Ačkoli několik Marešových písniček jako Tři slova nebo Svalnatec se stalo hitem, on sám nemá problém přiznat, že neumí zpívat. V O2 areně totiž o zpěv zase tak nejde. Je to především opulentní show, která snese srovnání s nejlepší zahraniční produkcí.

Mareš si dává záležet na tom, aby si diváci odnesli zážitek – a on na tom samozřejmě dokázal jako správný podnikatel vydělat. V tomto konkrétním případě půjde v účetní kolonce o odložený zisk – dvojice koncertů pod názvem 360 se měla konat v květnu 2020, ale kvůli koronavirové pandemii celkem čtyřikrát změnila termín.

V předchozích letech se v O2 areně potvrdilo, že Mareš má dostatečný fanouškovský potenciál a že vlastními silami zvládne vymyslet a zorganizovat akci takových rozměrů. To, co publikum během dvouhodinového představení vidí na pódiu, je ovšem jen malou částí jeho práce. Důležitější je to, co se odehrává měsíce předtím, kdy funguje nejen jako kreativní producent, ale především jako byznysmen.

„Zatímco celý život si pouze někdo moje služby najímá, tady jsem si vymyslel vlastní projekt s vlastním obchodním modelem, tady jsem se začal cítit jako podnikatel se skutečnou firmou,“ vysvětluje pro HN šestačtyřicetiletý Mareš. Sám říká, že v letech 2018 a 2019 svou show v O2 areně po nákladové stránce předimenzoval, a byť se vydělalo, zisk byl neadekvátní úspěchu akce. „Zbyla zbytečně malá marže,“ přiznává s tím, že by se rád poučil a pro letošek zvolil jinou taktiku. Nebude mít pódium na kratší straně haly, jak je to při koncertech obvyklé, ale uprostřed s 360stupňovým rozhledem, takže zbude více místa pro diváky na ploše a může prodávat všechny sedačky v hale. „Ze dvou koncertů tak získáme stejný ticketing jako v roce 2019 ze tří, tedy stejný příjem při šedesáti procentech původních nákladů,“ vypočítává Mareš. „Po první a druhé show je fér sklidit to, co jsme si odpracovali.“

Počty mu vždycky šly, ostatně v mládí studoval matematicko-fyzikální Gymnázium Joachima Barranda v Berouně a strávil tři roky na Fakultě ekonomické Západočeské univerzity. A množné číslo v jeho odpovědi také sedí, protože show pořádá spolu se společností Bestsport, která v rámci skupiny PPF O2 arenu provozuje. Detaily společné dohody nechce ani jedna strana komentovat, stejně jako klíč k rozdělení zisku, ovšem podle informací HN si z něj Mareš nakonec odnese větší díl. A ten by se měl pohybovat ve vyšších jednotkách milionů korun. Tržby za jeden koncert při takřka 20 tisících prodaných vstupenek v ceně od 990 do 2999 korun šplhají až ke 30 milionům korun.

„Je obdivuhodné, co Leoš Mareš dokáže. Kolik je schopný prodat lístků a v jaké hodnotě, to nemá v Česku obdoby,“ říká Robert Schaffer, šéf Bestsportu. Podle jeho slov je několik českých umělců schopných vyprodat největší tuzemskou halu, ovšem s lístky za 400 korun. „On je ale na úrovni zahraničních interpretů, což je na tržbách vidět. Za 18 let fungování O2 areny je mezi českými interprety z hlediska tržeb nejúspěšnější.“

Schaffer ho popisuje jako šikovného vyjednávače. „Přesně ví, co chce, a dokáže vás pro to rychle přesvědčit. Jdete s ním na schůzku, kde vám prezentuje svou vizi, a po hodině si říkáte: Kde to mám podepsat?“

Mareš se nepochybně naučil svou kreativitu i slávu dobře zpeněžit. Před dvaceti lety si jako první v Česku začal za moderování firemních akcí nebo večírků říkat o honorář 100 tisíc korun. Dnes je jeho základní taxou pětinásobek.

Podobné to je i u reklamních spoluprací na Instagramu. Mareš má na sociální síti takřka 1,2 milionu sledujících a ze všech domácích influencerů si říká za reklamní spolupráci o nejvíce peněz – za dvě fotky ve feedu a dvě série mizejících snímků v Instastories si žádá půl milionu korun. Může si to dovolit. Jeho dosah je v místních podmínkách unikátní. Z Čechů, kteří na Instagramu komunikují se svým publikem česky, je největší. Přes milion sledujících mají už jen kreslířka Silvie Mahdal a fotbalový brankář Petr Čech, ti však ve vztahu ke svým mezinárodním fanouškům používají angličtinu.

Díky tomu mají Marešovy příspěvky velký dosah, vyšší desítky milionů zhlédnutí týdně, na což slyší velké značky (dlouhodobě propaguje například Zalando nebo Xiaomi), ale i menší firmy, které láká Marešův dosah i schopnost prodat prakticky cokoli.

„Na začátku roku jsem zdražil ze 400 na 500 tisíc korun za balíček, protože jsem měl pocit, že komerčních spoluprací bylo dost. Teď se jejich počet optimalizoval a více se poměr placených a neplacených příspěvků blíží tomu, jak bych to chtěl mít,“ říká Mareš s tím, že nejúspěšnější spolupráci v poslední době má překvapivě s klienty z oblasti developmentu a hoteliérství.

„Vyplatím se zejména tam, kde má zadavatel málo jednotek k prodeji s vysokými maržemi. Naopak když chce klient skrz mě nabízet zboží nebo služby s nízkou marží, leckdy mu to rozmlouvám, protože kolik by toho musel prodat, aby se mu taková investice vrátila?“ tvrdí Mareš a dává příklad úspěšné kooperace: „Třeba jsem dělal reklamu na stavební pozemky u Prahy – a prodaly se úplně všechny. Klient byl nadšený a chtěl hned další spolupráci.“ Developeři na Instagramu podle něj ještě nevyužili příležitost, kterou síť nabízí. „Poměr cena-výkon je u mě skvělý. I kdybych prodal jeden byt, tak je to zaplacené.“

Marešův Instagram zaujal důležitou roli v jeho celkových příjmech. On sám to odhaduje na 30 procent. Dalších deset procent přináší působení v rádiu Evropa 2, stejně jako moderování firemních akcí a večírků. Přitom ještě před covidem byl tento výdělek nejdůležitější, tvořil nadpoloviční část jeho příjmů. V době přísných koronavirových opatření se ale Marešovi stěžejní pilíř zcela vynuloval. Bryskně si však našel náhradu – vytvořil koncept Starých pecek, tedy menších koncertů s hosty, které pořádal venku nebo je v době lockdownů přesunul do online prostředí. „Vždy se snažím proměnit nevýhodu ve výhodu. Staré pecky byla z nouze ctnost, ale zachránila mi krk. Dělala nějakých 80 procent příjmů,“ dodává Mareš.

Banner kampaň 30kč 600x319

Covid výrazně ovlivnil i jeho nynější koncerty v O2 areně. Nejen neustálým přesouváním termínu, ale i související finanční nejistotou. Mareš odvedl z prodaných vstupenek DPH, ale vystoupení byla v nedohlednu. A také bojoval s vratkami vstupenek, které se v souhrnu pohybovaly v milionových částkách.

„Celý trh dostal ponaučení, že nic není jisté,“ říká Mareš. „Teď se jí hostina, která se navařila před dvěma lety. A dlouho žádná taková nebude. Současná situace je taková, že nikdo v Česku by si netroufl stavět show na předcovidová čísla.“

Podle jeho slov je obor paralyzovaný, doba hojnosti pryč a to platí i pro jeho koncerty v O2 areně. „Vysoké desítky procent lidí přijdou jen proto, že už lístek mají. Teď už by si ho nekoupily,“ míní a dodává, že proto zisk z aktuálních koncertů ani nezahrnuje do koláče příjmů, z nichž se skládá jeho osobní byznys. „Beru ho jako dárek, jednorázovou dividendu z doby předcovidové. Není to byznys, který by se rozvíjel. Teď si nedovedu představit, že bych v tom za rok pokračoval,“ podotýká.

To by ale nebyl Leoš Mareš, kdyby si místo toho nenašel něco jiného. Plán už má. Zatím o něm nechce mluvit konkrétně, ale šeptem přece jen něco naznačí. „Mám zkušenosti a umím vyprodukovat super show. Co kdybych to dělal pro ostatní?“