Poslední dva roky ve společnosti výrazně zamíchaly preferencemi zaměstnanců. Pandemie covidu ukázala, že práce z domova je možná i v případě dříve nepředstavitelných pozic, jako jsou například operátoři call center. Zatímco někteří zaměstnavatelé u tohoto modelu práce zůstali a dále ho zdokonalují, jiní ho oproti pandemii omezují, a někteří dokonce navzdory nevoli zaměstnanců ruší. Časová flexibilita, možnost pracovat odkudkoli, otevřená komunikace, ale i flexibilní formy zaměstnání a úvazků jsou přitom důležitými prostředky k tomu, aby se zaměstnanci cítili šťastní a spokojení a odváděli lepší výkony.

Cítit se naplněný

Předchozí roky na pracovním trhu byly dynamické. Celosvětově je ovlivnila mimo jiné i takzvaná velká rezignace, kdy zaměstnanci přehodnocují své pozice a hromadně odcházejí. Firmy se stále více zaměřují na témata sladění pracovního a rodinného života, udržení motivace a nasazení v rámci stoprocentní práce na dálku a využití hybridních modelů.

„Přetížení, míra sounáležitosti s firemní a týmovou kulturou a styl vedení, stejně tak jako diverzita a inkluze, reflektují nejaktuálnější vývoj ve světě i u nás. Pro řadu firem tak z pohledu, jak udržet zaměstnance, představují velkou výzvu. Pracovní trh, o to více se současnou mírou nezaměstnanosti, je jednoznačně na straně zaměstnance,“ říká global sales vice president personální agentury Randstad Karolina Šafránková.

„Generace Z (lidé narození po roce 1995, pozn. red.) a mileniálové (generace narozená 1983–1995) začínají představovat hlavní hybnou sílu pracovního trhu a ovlivňují trend ve vnímání vztahu zaměstnanec–zaměstnavatel. Nejen pro tuto skupinu je zásadní prioritou cítit se v pracovním životě naplnění,“ dodává.

Některé firmy tak v rámci flexibility zvažují zavedení čtyřdenního pracovního týdne, což je možné podpořit i sdílenými místy nebo zkrácenými úvazky v kombinaci s prací na dálku, nebo dokonce s prací odkudkoliv.

„Tento model je nyní velmi populární a žádaný zejména mezi ženami, které patřily do skupin nejvíce zasažených dopadem pandemie. Ta zároveň v jejich případě také zásadně změnila dosavadní nastavení priorit. Možnost postarat se o děti a další členy rodiny nebo se věnovat vlastnímu rozvoji v jiných oblastech tuto skupinu silně motivuje při výběru zaměstnavatele,“ doplňuje Šafránková.

Podle průzkumu Randstadu Workmonitor je pro 59 procent respondentů v Česku osobní život důležitější než pracovní. Jiný průzkum Randstad Employer Brand Research zase ukazuje, že 94 procent respondentů, kteří v současné době pracují z domova, očekává, že práce na dálku bude i nadále zachována.

Na druhou stranu stěžejním faktorem pro rozhodování o zaměstnavateli je také stabilita, kterou poskytuje. Ta souvisí i s finančním zdravím firmy, které pro respondenty v rámci zmíněného průzkumu představuje na žebříčku preferencí druhý nejdůležitější faktor po mzdě.

„Zaměstnavatelé umožňující flexibilitu, kteří zároveň reflektují zmíněná témata a dokáží na ně pružně reagovat v rámci HR strategií, mají vysokou šanci udržet dlouhodobě zaměstnance. Stabilita se totiž řadí mezi nejvyšší priority jak pro zaměstnance, tak zaměstnavatele ve smyslu snížení fluktuace,“ doplňuje Šafránková.

Možnost volby

V současné době čelí český pracovní trh několika výzvám. Kromě nedostatku kvalifikovaných talentů a zvýšeného zájmu zaměstnanců o flexibilní modely zaměstnání to jsou narůstající inflace a vývoj na Ukrajině. To vše má dopad na výběr zaměstnavatele z pohledu zaměstnance, který nejlépe kombinuje kritéria stability, flexibility a mzdové strategie balancující standardní nárůst mezd a navýšení v důsledku inflace.

Zaměstnanci flexibilitu chápou nejen jako výběr místa výkonu práce, ale i z hlediska časového. Jednoduše řeší, kdy práci odvedou. Z letošního průzkumu Workmonitor vyplývá, že pro 67 procent respondentů v Česku je časová flexibilita zásadním faktorem pro rozhodování o zaměstnavateli. Flexibilitu ve vztahu k místu výkonu práce zdůrazňuje 48 procent z nich. Lze očekávat, že v obou případech u nás dojde k nárůstu, jak napovídá trend ve světě. Časovou flexibilitu globálně považuje za důležitou 83 procent respondentů, flexibilitu lokality pak 71 procent. V Česku tento trend navíc podporuje silná priorita rovnováhy mezi osobním a pracovním životem zaměstnanců.

Podle žebříčku Randstadu jsou nejatraktivnějšími zaměstnavateli v Česku firmy jako Avast, Microsoft, Siemens nebo Seznam.cz. Pro všechny byla možnost práce z domova v omezené míře běžná už před vypuknutím pandemie. Covid pak pomohl všechny procesy urychlit a dokázal, že firmy mohou fungovat na dálku celé, aniž by došlo k poklesu produktivity.

„Lidé si opravdu zvykli na flexibilitu, ale zároveň vítají i možnost návratu do kanceláří, pokud potřebují. Naším záměrem není zaměstnancům v tomto směru cokoli nařizovat. Máme za to, že největším přínosem je pro ně právě možnost volby podle preferencí sebe a týmu, a tu chceme zachovat i nadále. Samozřejmě s výjimkou pozic, které budou vždy spjaté s kanceláří, jako například recepční,“ říká Martina Suchomelová, ředitelka pro spokojenost zaměstnanců společnosti Avast.

V Avastu tak zavedli koncept celoživotní flexibility, jehož součástí je flexibilní pracovní doba, neomezená dovolená a možnost pracovat odkudkoli. (Více o tom si přečtete v rozhovoru s generálním ředitelem firmy Ondřejem Vlčkem na stranách 12–13.)

Průkopníkem tohoto stylu práce je, i bez vlivu pandemie, dlouhé roky také Microsoft. Všichni jeho zaměstnanci mají už pět let home office zakotven přímo v pracovních smlouvách, a to až do 100 procent pracovní doby. V hybridním modelu nyní do kanceláří chodí dobrovolně každý den zhruba 300 lidí z 1200. Většina zaměstnanců uvádí, že důvodem pro práci v kanceláři je především sociální kontakt s kolegy a v závislosti na individuálních podmínkách doma také větší prostor pro soustředěnou práci.

Nejlepší zaměstnavatelé

Stáhněte si přílohu v PDF

Posílit osobní pravomoce

Nejsou to samozřejmě jen benefity a atraktivní mzda, co může zaměstnancům zpříjemnit život. Zaměstnavatel by měl vědět, co jeho zaměstnanci chtějí, a ptát se jich. A pokud to bude v jeho silách, tyto požadavky zajistit.

„Někdy jsou to jen maličkosti, například informovat zaměstnance o tom, co se ve firmě děje, jak se řeší závažnější problémy, jaké jsou plány do budoucna, nebo být flexibilní, a když nějaký benefit přestane fungovat, klidně ho vyměnit za jiný. Firmy by se také měly zaměřit na udržitelnost, nabídnout možnost rozvoje a kariérní růst,“ říká Stanislav Brezula, operations manager společnosti Randstad. Její aktuální průzkum ukazuje, že 57 procent lidí by zůstalo u současného zaměstnavatele, kdyby jim nabídl možnost rekvalifikace či zvýšení kvalifikace.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Nejlepší zaměstnavatelé.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist