Zatímco pokles HDP už vyhlíží kdekdo, větší redukce ziskovosti firem zatím v cenách akcií obsažená není. A to se zdá až příliš optimistické.

Od padesátých let oscilovala průměrná čistá marže amerických firem kolem 4–5 procent. V devadesátých letech začala setrvale růst nad 6 procent. Po finanční krizi se dostala nad 8 procent a nyní je přibližně na úrovni 10,5 procenta.

Nelze empiricky určit správnou, tedy spravedlivou výši čisté marže. Jde o hodnotový soud. Mohou nám ale napovědět faktory, které k tomuto růstu vedly. Některé by šly označit za dobré: efektivnější řízení, vyšší podíl nehmotných aktiv (nyní cca 80 procent hodnoty S&P500 proti 20 procentům v 70. letech), důraz na výzkum a vývoj, internacionalizace (25procentní podíl zisků ze zahraničí vs. 10 procent v 70. letech). Další už jsou problematičtější: vyšší koncentrace v sektorech (asi 40procentní pokles počtu listovaných firem od konce devadesátých let), pokles korporátního zdanění (efektivní sazba pod 20 procent, zatímco v 70. letech nad 40 procent), snižující se podíl nákladů na mzdy (50 procent z tržeb vs. 58 procent v 70. letech), vyšší korporátní zadlužení (kompenzováno postupným snižováním úrokových sazeb).

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.