Rychlodobíjecí stanice jsou základem veřejné dobíjecí infrastruktury. Jejich výkony neustále rostou, pro rychlost dobíjení je ale důležitá schopnost vozidla vysoký výkon využít. „Vypovídající hodnotou je počet ‚dobitých kilometrů‘ za jednotku času,“ říká Miroslav Kuželka, ředitel divize ABB E-mobility v Česku. Rychlost dobíjení bude klíčová i v nákladní kamionové dopravě.

V jaké fázi se nachází rozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v Česku?

Myslím, že se nacházíme na začátku strmé křivky masivního nárůstu dobíjecích stanic pro osobní vozidla. Současné aktivity energetických společností etablovaných ve výstavbě dobíjecí infrastruktury to dokládají.

Jakou roli hrají rychlodobíjecí stanice a jsou již schopné rychlostí konkurovat standardnímu tankování pohonných hmot?

Rychlodobíjecí stanice jsou základem veřejné dobíjecí infrastruktury. Klíčovým faktorem kromě výkonu je i velikost baterií ve vozidle a cílová kapacita, na kterou chceme dobíjet, například 80 nebo 100 procent. Proto nám čas samotný nic neřekne. Vypovídající hodnota je počet „dobitých kilometrů“ za jednotku času. Například 100 kilometrů za tři minuty je rámcově srovnatelné s tankováním pohonných hmot. Některá vozidla umí tuto rychlost využít, některá ne. V této souvislosti je důležité si uvědomit, že dobíjecí výkon si řídí vždy vozidlo samotné, nikoli dobíjecí stanice.

Jakými výkony disponují nejmodernější dobíjecí stanice?

Ta současně nejvýkonnější je ABB Terra 360, která poskytuje 360 kilowattů. Uvádíme rychlost dobití 100 kilometrů za tři minuty, pokud to konkrétní vozidlo umožňuje.

Lze jejich výkon ještě posouvat?

Samozřejmě, ale jde především o vlastní konstrukci vozidla, které si samo určuje, jakým výkonem se bude dobíjet. Obecně platí, že čím dražší elektromobil, tím vyšší rychlost nabíjení umožňuje. Je to logické, drahé vozy využívají kvalitnější baterie i související technologie schopné akceptovat vysoké dobíjecí výkony, aniž by snižovaly životnost baterií.

Škodí rychlé nabíjení bateriím elektromobilů?

V principu nikoli. Každý výrobce elektromobilu přizpůsobí maximální dobíjecí výkon, tedy i rychlost dobíjení, vlastní konstrukci vozidla, aby udržel plánovanou životnost baterií a související záruky.

Je důležité si uvědomit, že dobíjecí výkon si řídí vždy vozidlo samotné, nikoli dobíjecí stanice.

Lze očekávat vyšší elektrifikaci fleetů ve firmách a masivnější nasazení elektromobilů v komerční sféře, například u dopravních a rozvážkových společností?

Ano. Myslím, že zejména v tomto segmentu uživatelů budou elektromobily nejčastěji zastoupeny.

Elektromobilita

Stáhněte si přílohu v PDF

A co řešení nákladní dopravy? Jaké jsou perspektivy e‑trucků pro přepravu těžkých nákladů na delší vzdálenosti? Je nasazení e‑trucků záležitostí rychlého dobíjení, anebo kapacity baterií?

Jde o rodící se oblast elektromobility s velkou perspektivou. Je to o kombinaci rychlého dobíjení a velkých baterií koncepčně vycházející ze směrnice o mezinárodní kamionové dopravě, kde platí pro řidiče pravidlo „4,5 hodiny jízdy – 45 minut odpočinek – 4,5 hodiny jízdy“. Baterie musí mít kapacitu na 4,5 hodiny jízdy a o přestávce akceptovat odpovídající dobíjecí výkon po dobu 45 minut na obnovení kapacity pro další 4,5hodinovou jízdu. Jde tedy zejména o konstrukci vozidla, aby bylo schopné přijmout vysoký dobíjecí výkon, který dobíjecí stanice nabízí. Například vznikající standard MCS (MegaWatt Charging System) o výkonu jeden megawatt.

Sněmovna schválila zákon podporující nízkoemisní veřejnou dopravu. Urychlí to budování potřebné infrastruktury? A jsou producenti technologií na růst takovéto poptávky připraveni?

Dobíjecí infrastruktura reflektuje v dostatečném časovém předstihu požadavky automobilového průmyslu, respektive společenskou poptávku po dobíjení. Pokud dojde k legislativnímu zvýhodnění elektromobilů, vzroste po nich logicky poptávka, a tím i tlak na operátory dobíjecích sítí ohledně dalšího rozšíření dobíjecí infrastruktury. Nemohu mluvit za ostatní výrobce, nicméně ABB je na tento očekávaný nárůst dlouhodobě připravena a jsme schopni plně pokrýt množstevní požadavky našich zákazníků.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Elektromobilita.