Pro automobilový průmysl měl být rok 2023 návratem na předcovidová čísla. Rokem, kdy naplno odezní čipová krize, automobilky budou mít dost dílů a nebudou zastavovat výrobu.

Celý dodavatelský řetězec měl běžet jako namazaný stroj a atakovat výrobní čísla roku 2019. Alespoň tak to koncerny slibovaly dodavatelům. Realita je však úplně jiná, opačná. A to až tak, že lidé v oboru předvídají krachy firem do konce první poloviny roku.

Největší domácí automobilka Škoda Auto kvůli nedostatku dílů i letos ruší týden co týden některé výrobní směny. Kolínský závod japonské Toyoty se v únoru zastavil úplně, protože neměl čipy, a rozjel se až poslední den v měsíci. Čeští dodavatelé doplácejí na zrušené objednávky a logistické řetězce se ani po třetím roku krize nevrátily do stavu před pandemií. Navíc na ně dopadají vysoké ceny energií a materiálů, které jim některé automobilky nejsou ochotné promítnout do vyúčtování.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.