Lubomír Trejbal odletěl s manželkou a dvěma dětmi na dovolenou na ostrov Mauricius. Turecká aerolinka ale měla na návazném letu z Istanbulu velké zpoždění. Trejbal proto požádal o náhradu, o níž byl přesvědčen, že na ni má nárok. Jenže aerolinky nereagovaly. „Vzhledem k tomu, že se jednalo o dopravce ze země mimo Evropskou unii, jsem si myslel, že nám nikdo nepomůže,“ říká Trejbal. Zkusil však společnost OnlineMediator.cz, která mu u letecké společnosti zajistila vyplacení náhrady ve výši 600 eur na osobu. Dohromady tedy bezmála 57 tisíc korun.

Trejbal se mohl obrátit i na Českou obchodní inspekci (ČOI), která stížnosti spotřebitelů řeší. Jenže ČOI může jen oslovit daného prodejce, v tomto případě leteckou společnost, a požádat jej o vyřešení případu dohodou obou stran. Pokud ale firma nereaguje nebo žádost o kompenzaci zamítne, ČOI už nemá právo poskytnout spotřebiteli další asistenci, věc rozhodnout či mu pomoci v případném soudním sporu.

OnlineMediator jako soukromá organizace takovou možnost má – v červnu ke své činnosti získala povolení od ministerstva průmyslu a obchodu. A to jako teprve druhá společnost v Česku – kromě něj se tu ve spotřebitelských sporech angažuje jako soukromý subjekt už jen Sdružení českých spotřebitelů. Pro něj ale jde pouze o vedlejší činnost, například v roce 2019 řešilo jen osm sporů, nyní jsou to maximálně nižší desítky. Vše ostatní lidé vyřizují přes státní ČOI. 

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.