Obrat českých e‑shopů ve druhém čtvrtletí letošního roku meziročně klesl o osm procent. V porovnání s prvním čtvrtletím se ale podle dat internetového srovnávače Heureka.cz propad zmírnil o pět procentních bodů. Mírně se za uplynulé tři měsíce zvýšila průměrná hodnota objednávky, která dosáhla 1435 korun.

„Na základě našich dat jsme očekávali, že návrat k online nakupování se projeví už na výsledcích druhého kvartálu, a skutečně jsme zvýšenou poptávku po online nákupech zaznamenali, a to hlavně v květnu. Lidé tedy nejspíš čekali na vyúčtování za energie a kromě nezbytných nákupů příliš neutráceli, aby měli peníze k dispozici na případné nedoplatky a zvládli zaplatit i letní dovolenou,“ řekl šéf Heureka Group Tomáš Braverman.

Největší meziroční nárůst v počtu vyhledávání ve druhém čtvrtletí zaznamenala kategorie pracích prášků, dosáhl 87 procent. Následovaly deodoranty, fritézy a volně prodejné léky, kde zvýšení shodně činilo 50 procent. O 27 procent více vyhledávání se ve druhém čtvrtletí dočkaly okružní pily a o 30 procent rázové utahováky.

Nárůst v případě rázových utahováků podle výkonného ředitele Heureky pro Česko a Slovensko Jana Mayera dokazuje, že si lidé, aby ušetřili, vyměňují motorový olej nebo pneumatiky na autě svépomocí doma. „Také potřebují nařezat dřevo do kotlů, které si pořizovali ve velké míře loni,“ dodal k výsledku vyhledávání u okružních pil.

„Propadákem kvartálu je ve velké míře zboží, které si lidé kupovali se začátkem energetické krize minulý rok. Absolutně nejhůře dopadla krbová kamna s propadem 68 procent,“ dodal Mayer. Kotle pak zaznamenaly pokles 47 procent, u ohřívačů vody a bojlerů to bylo 28 procent, informovala Heureka. Počet vyhledávání ve druhém čtvrtletí se meziročně snížil také elektrokoloběžkám, a to o 44 procent, nebo kočárkům o 38 procent.