Obchodní řetězec Albert otevřel první velkoplošnou prodejnu po osmi letech. Reaguje na měnící se nákupní zvyklosti Čechů, kteří chtějí potraviny pořídit především pohodlně. Řetězec také zavádí koncept nulového odpadu, aby žádné jídlo nekončilo v koši. „Zero waste je v zahraničí stále oblíbenější, do Česka ho přinášíme jako první,“ říká Jesper Lauridsen, ředitel společnosti Albert v České republice.

Otevření hypermarketu v Benešově je ve značném kontrastu s trendem poslední dekády, kdy v maloobchodu docházelo hlavně ke zmenšování prodejních jednotek. Co vás k otevření velké prodejny vedlo a proč padla volba právě na Benešov?

Začnu vaší druhou otázkou týkající se Benešova. Míváme tam často schůzky a cestou na jednání jsme vnímali velký provoz a pohyb lidí i aut. Cítili jsme tak ve městě a jeho okolí obrovský potenciál. Také zde můžeme velmi dobře pracovat s místní komunitou a rovněž efektivně nakládat s potravinovými přebytky. Důvodů pro výběr Benešova je tedy několik.

Co se týče velikosti nově otevřené prodejny, rád bych se ohlédl do minulosti. Před lety mívaly hypermarkety šest, deset i více tisíc metrů čtverečních. Benešovský hypermarket se zařadí mezi naše moderní hypermarkety s kompaktní prodejní plochou kolem tří tisíc metrů. Je prostorově otevřenější a s jednodušší navigací. Koncepce se změnila, protože požadavky lidí se vyvíjí. Lidé dnes chtějí nakupovat především pohodlně a s dobrým výběrem, ale také rychle. Prodejnu jsme proto uspořádali podle již osvědčeného receptu. Umožňuje rychlý každodenní nákup a zároveň splňuje očekávání zákazníka, který dělá velký týdenní nákup.

Kolik jste v posledních deseti letech do rozvoje prodejní sítě investovali?

Naši investici bych rozdělil do dvou částí. Ta první se týká samotných prodejen, ať už otevírání nových nebo modernizace těch dříve otevřených, změny jejich vnitřního uspořádání a pořízení moderního vybavení. Do toho investujeme více než jednu miliardu korun ročně. Další téměř miliardu dáváme na zvyšování platů, odměny zaměstnanců, jejich tréninky a vzdělávání či zaměstnanecké benefity.

V úvodu jste zmínil, že benešovská prodejna vám lépe umožní nakládat s přebytky potravin. V jakém smyslu?

Velmi pečlivě se zaměřujeme na využití potravin, jimž se blíží datum spotřeby. Ve světě už je poměrně běžný koncept nulových potravinových přebytků. My teď koncept „zero waste“ jako první přinášíme do Česka v jiné z našich prodejen v Nových Butovicích, s jeho testováním jsme začali asi před rokem. A všechny naše prodejny včetně této poskytují trvanlivé zboží do potravinových bank, které ho pak distribuují potřebným lidem. Vloni jsme darovali 2800 tun potravin a letos to bude více než tři tisíce.

Jedním z kroků k navyšování potravinových darů bylo pořízení 11 chladicích dodávek pro svoz čerstvého zboží z prodejen do potravinových bank. Ty díky tomuto vozovému parku mohou čerstvé jídlo rozvážet také svým klientům. A v zero waste prodejně máme například ještě vlastní kantýnu, kde náš šéfkuchař Standa vaří z neprodaných potravin pro zaměstnance.

Jak je zpracovávají a kam putují upravené potraviny dál? Jak se vám daří přebytky potravin snižovat?

Nejdůležitější je samozřejmě pokud možno vše prodat. U potravin, kterým brzy končí datum spotřeby, například spolupracujeme se zákazníky na doprodeji prostřednictvím slevy 30 procent s názvem Pomozte nám neplýtvat. No, a pak darujeme potravinovým bankám.

Jak se v posledních letech změnily nákupní zvyklosti Čechů?

Změní‑li se nálada ve společnosti, reakce veřejnosti může být okamžitá. Vzpomeňte si na covid. Lidé se v panice vrhli na obchody a nakupovali ve velkém trvanlivé potraviny jako těstoviny nebo mouku. My pak na tyto změny musíme reagovat také velmi rychle. Po odeznění epidemie a v důsledku války na Ukrajině a vývoje ekonomiky vnímáme, jak se rozevírají nůžky mezi zákazníky s vyššími a nižšími příjmy.

Samozřejmě nabízíme prémiové produkty, pro velkou řadu domácností je ale zcela zásadní cena. Naší úlohou je nabízet jim potraviny za konkurenceschopnou cenu, proto navyšujeme počet akcí a třeba také dále odměňujeme v aplikaci za věrnost. Vyvíjíme vlastní řady produktů například s nižším obsahem soli nebo tuků, které jsou zdravější a zároveň je můžeme nabízet za výhodné ceny. Zastáváme názor, že všichni mají mít možnost jíst zdravě.

Evidujeme také trend, kdy lidé chodí do obchodu častěji a pořizují menší nákup. Rodiny i jednotlivci si kupují častěji méně potravin, aby měli vše potřebné, ale také aby využili cenové akce a neplýtvali potravinami. Pozorně proto sledujeme také typický víkendový nákupní košík a v něm obsažené výrobky, které nabízíme v akci.

S cílem ušetřit roste mezi zákazníky obliba privátních značek. Jak s nimi pracujete?

Máme skvělé vlastní značky, které dávají velké řadě zákazníků důvod, proč nakupovat právě u nás. Naše značky znají a vyhledávají je. Můžu zmínit řadu káv Perla, Mlynářský chléb a veku anebo rychlé čerstvé pokrmy Fresh Bistro. A například značka Nature’s Promise je synonymem pro zdravé potraviny. Máme striktní kritéria, která zahrnují více než sto látek, jako jsou umělá aromata či barviva, které žádné z nich neobsahují. Jdeme vysoce nad rámec toho, co si žádá legislativa. Chceme tím garantovat kvalitu zboží. Snižujeme také obsah soli, cukrů a tuků, což pochopitelně můžeme pouze u vlastních výrobků. Nemůžeme výrobce značkového zboží nutit, aby změnili své receptury.

Zároveň nás velmi těší, že je Albert podle průzkumu vnímán jako obchodník s nejširší nabídkou zdravých potravin a výrobků v kvalitě bio. A nedávno jsme přinesli nově také sortiment ekologických čisticích produktů, které získaly jeden z nejpřísnějších mezinárodních certifikátů Ecogarantie.

Současná ekonomická situace dopadá na veřejnost nejen v roli zákazníků, ale také pracujících. Albert zaměstnává přes dvacet tisíc lidí. Jak se díváte na tu část vládního konsolidačního balíčku, která počítá se zrušením daňového zvýhodnění zaměstnaneckých benefitů?

Velmi intenzivně tuto diskusi sledujeme a musím upřímně říct, že politikům vůbec nezávidím, že mají za současných okolností přinášet do rozpočtu úsporná opatření. U vládního balíčku čekáme na finální úpravu. Dnes na slavnostním otevření prodejny (18. července – pozn. red.) promluví přes telemost také ministr práce pan Marian Jurečka. My zaměstnáváme dvacet tisíc lidí a na benefity věnujeme ročně přes 400 milionů korun, to politici vědí. U mezd bedlivě hlídáme úroveň a v posledních dvou letech jsme je navyšovali zaměstnancům prodejen v průměru o více než 17 procent. Naši lidé jsou dobře placeni, o čemž svědčí i skutečnost, že v retailu máme nejloajálnější zaměstnance s průměrnou délkou zaměstnání přes osm let. A velká část našich zaměstnanců pracuje v níže kvalifikovaných profesích. Proto si osobně myslím, že zrušení daňového zvýhodnění zaměstnaneckých benefitů by se měla týkat jen lépe placených pozic.

Péče o zaměstnance patří mezi důležitá kritéria hodnocená v rámci nefinančního reportingu. Vy jste svůj první nefinanční report vydali vloni za rok 2021. Co děláte v dalších kategoriích, například v oblasti uhlíkové stopy?

Velký důraz klademe na životní prostředí a úsporu energií i produkce CO2. V prodejnách instalujeme nejmodernější chladicí zařízení vybavené čidly pro měření teploty. Pokud by se změnila nežádoucím způsobem, čidlo vysílá zprávu manažerovi, který vzniklou situaci okamžitě prověří. Instalujeme úsporné osvětlení, zároveň v sekci Tržnice s nabídkou čerstvého ovoce a zeleniny zavádíme světla pro vytvoření atmosféry a zvýšení komfortu kupujících. Elektronické cenovky nahrazují původní tištěné a aplikace Můj Albert umožňuje zákazníkům získání elektronické účtenky místo té papírové. Dá se říct, že převážná část dříve zmiňované jedné miliardy korun investic ročně směřuje právě do zelených řešení a úspor energií za chlazení i teplo pro prodejny.

Mezi předními firemními nadačními fondy je také ten od vaší společnosti. Kolik přispíváte na charitu?

Komunitní práce pro nás představuje pomoc potřebným, zejména sociálně ohroženým dětem, ale také dalším skupinám obyvatel v závislosti na aktuální společenské potřebě. Vloni rozdělil fond na komunitní podporu více než 25 milionů korun. Pomáháme například dětem z dětských domovů v integraci do společnosti, v případě benešovské prodejny je to konkrétně Dětský domov Sázava. Připravujeme také vzdělávací semináře pro učitele o zdravém stravování a učíme to i samotné děti v rámci projektu Zdravá 5 našeho Nadačního fondu Albert.

Na jaké inovace se mohou vaši zákazníci v letošním roce ještě těšit?

Zrovna zavádíme nový sortiment na grilovací sezonu – chceme, aby byl zdravý, zároveň bez kompromisů v chuti. Chystáme se na investice v menších městech, chceme postupně modernizovat další prodejny, teď například nás čeká Jablunkov. Na Moravě už nám také výborně funguje doručování nákupů domů, teď tento program ladíme pro Prahu. Je toho hodně a zákazník se má na co těšit.

Článek vznikl ve spolupráci se společností Albert.