Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová se nechala slyšet, že Čína uměle snižuje cenu automobilů prostřednictvím státních dotací a následně je vyváží, čímž vytváří na trhu nekalé konkurenční výhody. V rámci diplomatických vztahů dodala, že „je klíčové ponechat otevřené kanály komunikace a dialogu s Čínou“, nicméně reakce akciového trhu a pád cen akcií výrobců aut naznačuje, že se vzájemný obchod jistým změnám nevyhne.

A ani to nebude nutné nějak víc zdůvodňovat: je tu nedávný příběh solárních panelů, které Čína začala vyrábět tak dobře a levně, že odrovnala evropské výrobce. A ještě před tím by mohli třeba čeští skláři vyprávět o tom, jak je kdysi zničili čínští výrobci vánočních ozdob a vůbec skla, někdejší chlouby českých řemeslníků.

Rozdíl mezi elektroauty a sklem je ale v tom, že zatímco dřív Čína kopírovala jednoduché výrobky, teď nejenže kopíruje hi-tech, ale ještě se stává v tomto sektoru světovým lídrem.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak se Čína stala světovým výrobcem spotřebního zboží.
  • Čím Čína válcuje evropské výrobce.
  • Jak dopadne český autoland po zásahu čínské konkurence.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se