Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová se nechala slyšet, že Čína uměle snižuje cenu automobilů prostřednictvím státních dotací a následně je vyváží, čímž vytváří na trhu nekalé konkurenční výhody. V rámci diplomatických vztahů dodala, že „je klíčové ponechat otevřené kanály komunikace a dialogu s Čínou“, nicméně reakce akciového trhu a pád cen akcií výrobců aut naznačuje, že se vzájemný obchod jistým změnám nevyhne.
A ani to nebude nutné nějak víc zdůvodňovat: je tu nedávný příběh solárních panelů, které Čína začala vyrábět tak dobře a levně, že odrovnala evropské výrobce. A ještě před tím by mohli třeba čeští skláři vyprávět o tom, jak je kdysi zničili čínští výrobci vánočních ozdob a vůbec skla, někdejší chlouby českých řemeslníků.
Rozdíl mezi elektroauty a sklem je ale v tom, že zatímco dřív Čína kopírovala jednoduché výrobky, teď nejenže kopíruje hi-tech, ale ještě se stává v tomto sektoru světovým lídrem.
Co se dočtete dál
- Jak se Čína stala světovým výrobcem spotřebního zboží.
- Čím Čína válcuje evropské výrobce.
- Jak dopadne český autoland po zásahu čínské konkurence.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.