Evropský parlament schválil svoje stanovisko k nové emisní normě na auta Euro 7. A podobně jako to na konci září udělaly členské státy, také europoslanci původní návrh Evropské komise zmírnili.

Členské země tehdy ponechaly limity výfukových plynů, jaké obsahuje už nyní platné Euro 6, a nově přidaly měření emisí z brzd a pneumatik. Ke všem povinnostem schválily dlouhé lhůty, aby měly automobilky čas se připravit. 

Stanovisko evropských poslanců sleduje stejnou logiku. Emisní limity jen mírně zvýšené, náběhové lhůty ponechané. Zpráva zároveň obsahuje zadání Evropské komisi, že nejprve zveřejní všechny technické detaily k legislativě a teprve pak autovýrobcům poběží čas.

Poslance a členské státy teď čeká vyjednávání o konečné podobě návrhu. A protože jsou jejich pozice blízké, může k ní dojít ještě před letošními Vánocemi. Odhaduje to český zpravodaj Eura 7 na půdě europarlamentu – Alexandr Vondra (ODS).

V posledních letech se stalo jen v několika izolovaných případech, kdy evropští poslanci takto rozředili „zelený“ návrh Evropské komise. Dosud byli zákonodárci a komise většinou na stejné lodi a oponentem jim byly členské státy.

Důvod, proč tomu bylo u Eura 7 jinak, je jiné složení vítězné koalice. Tu dosud většinou tvořili europoslanci za proevropské lidovce, socialisty, liberály a zelené. Vondra v roli zpravodaje se ale rozhodl pro koalici napravo od středu, protože usiloval o zmírnění návrhu.

Ke spolupráci tak oslovil lidovce, liberály, svoji frakci Evropských konzervativců a reformistů (ECR) a také tvrdé euroskeptiky ze skupiny ID. Jejich členem je například i Okamurova SPD nebo strana neúspěšné uchazečky o post francouzské prezidentky a hlavní domácí vyzývatelka Emmanuela Macrona Marine Le Penové. Dohromady mají zmíněné frakce přes 400 poslanců ze sedmi set.

„Letos na jaře jsem přišel za Pascalem Canfinem (francouzským europoslancem za Macronovy liberály a šéfem výboru pro životní prostředí, jehož členem je i Vondra – pozn. red.) a řekl jsem mu, že chci postavit svoji zprávu bez socialistů a zelených, ale s liberály, lidovci, ECR a ID,“ vysvětluje Vondra.

Liberálové, kterých je v parlamentu stovka, odmítají s krajní pravicí v ID spolupracovat. Proč si Vondra myslel, že na takovou koalici Canfin přistoupí?

„Francouzská vláda byla pod tlakem Renaultu zmírnit návrh Eura 7. Malá auta by norma v původní podobě prodražila tak, že by si je chudší lidi nemohli dovolit koupit,“ tvrdí český europoslanec. „Macron se bál nových žlutých vest. Při jednání mezi členskými státy stála Paříž na straně kritiků Eura 7, Emmanuel Macron krátce poté vyzval k environmentální pauze. Tušil jsem, že Francouzi v parlamentu by se mohli přidat,“ pokračuje.

Odhad se ukázal jako správný – liberální frakce pod vedením macronovců souhlasila. Canfin měl několik podmínek, které Vondra splnil. Například to, že se Čech bude snažit oslovit i jednotlivce z dalších skupin, aby se význam lepenovců z ID minimalizoval. Lidovci, nejsilnější skupina europarlamentu, se přidali hned. Frakce s dominující německou CDU/CSU už tehdy napadala Green Deal a vše zavánějící „zelenou“ politikou.

Se zmíněnou čtyřkoalicí Vondrův tým vyjednával kompromisní znění Eura 7. V říjnu prošlo prvním testem, když Čechem navrženou podobu schválil výbor europarlamentu pro životní prostředí.

Tento čtvrtek šla zpráva do pléna. Ruku pro zvedlo 329 poslanců, proti bylo 230. Mezi těmi, kdo podpořili českým poslancem prosazované znění, bylo i pětadvacet socialistů – šlo zejména o europoslance ze Španělska, země automobilky Seat.

Podobný počet „dezertoval“ ze čtyřkoalice. Byli mezi nimi také čeští členové liberálů, trojice europoslanců za ANO. Původní návrh Eura 7 kritizovali, teď ale hlasovali proti Vondrově zprávě. „Schválená pozice je nevýhodná pro občany a je stále rizikem pro konkurenceschopnost Evropy,“ zdůvodnil to Ondřej Knotek (ANO).

Environmentální organizace kritizují výsledek jako vítězství automobilové lobby. Europoslanec za ANO Ondřej Kovařík byl kvůli tomu propíraný na vlivném serveru Politico, protože údajně slovo od slova ve svém pozměňovacím návrhu prosazoval stanovisko automobilové asociace a nedokázal to vyvrátit.

„Žádná lobby, tohle si hlídám,“ tvrdí ale Vondra. „Nevidím jen důvod, proč mučit autovýrobce – pro země jako Česko klíčový sektor – a dál ochuzovat chudší populaci tvrdou emisní normou, když firmy mají investovat do elektroaut. Tohle při vyjednávání mojí zprávy nejvíc rezonovalo.“

Evropská komise při představení Eura 7 argumentovala špatným ovzduším. Uvedla, že zplodiny z aut se stále podílejí na úmrtí až 80 tisíc lidí ročně v EU. Český europoslanec to odmítá.

„Nevěřím těm číslům,“ říká Vondra. „Benefit pro lidské zdraví mezi Eurem 6 a Eurem 7 je minimální. Problém z hlediska zdraví a životního prostředí jsou mikroplasty z brzd a pneumatik. To jsem tvrdil od začátku a to ve zprávě také zůstalo,“ dodává.

Počet českých europoslanců, kterým se podařilo protlačit ostře sledovaný legislativní návrh parlamentem, by se dal spočítat na prstech jedné ruky. Kromě Vondry šlo například o Luďka Niedermayera (TOP 09) nebo Ditu Charanzovou (donedávna za ANO). 

Vondrovi coby zástupci druhé nejmenší frakce hrála do karet změněná nálada vůči „zelené“ politice v Evropě. „Je možné, že by se to nepodařilo,“ připustil český europoslanec na dotaz, jestli by dle svých odhadů získal na svoji stranu liberály a lidovce i před čtyřmi lety, kdy komise představila Green Deal a žádná hlavní politická síla ho nezpochybňovala.     

Článek vznikl s podporou Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky v rámci společného projektu redakcí aktualne.cz, hn.czdrbna.cz a voxpot.cz.

Nahlédněte do zákulisí dění v Evropě a sledujte českou stopu v Bruselu. Odebírejte nejlepší newsletter v Česku věnovaný EU Ředitelé Evropy. Připravují ho pro vás každý týden Ondřej Houska a Kateřina Šafaříková.