Drží patent na vysokokapacitní lithium-sirnou baterii, která by mohla v budoucnu nahradit stávající lithno-iontové akumulátory v elektromobilech. Vynález předního českého vědce v oblasti baterek do elektroaut Tomáše Kazdy se chystá výhledově vyrábět norská firma. V rozhovoru pro HN odborník z Vysokého učení technického v Brně vysvětluje, proč vývoj nových baterií trvá dlouhou dobu a proč Česko v této oblasti zaostává.
Jak budou podle vás vypadat akumulátory do elektroaut za 20 let? Budou stále ještě lithno-iontové (Li-ion)?
Těch technologií se do komerční praxe prosadí víc a budou širší možnosti výběru pro různá využití. Pokud pro něco nepotřebuji tu nejšpičkovější baterii, sáhnu po sodno-iontových článcích. Když mi u elektromobilu bude stačit dojezd 600 kilometrů, sáhnu po Li-ion článcích, které jsou na trhu už dnes. Když budu chtít 1000 kilometrů dojezdu nebo letadlo, tak sáhnu po něčem pokročilejším.
Co se dočtete dál
- Co lepšího přijde po lithium-iontových bateriích?
- Proč v Česku nemáme gigafactory?
- Proč vývoj nových typů dobíjecích baterií tak dlouho trvá?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.