Drží patent na vysokokapacitní lithium-sirnou baterii, která by mohla v budoucnu nahradit stávající lithno-iontové akumulátory v elektromobilech. Vynález předního českého vědce v oblasti baterek do elektroaut Tomáše Kazdy se chystá výhledově vyrábět norská firma. V rozhovoru pro HN odborník z Vysokého učení technického v Brně vysvětluje, proč vývoj nových baterií trvá dlouhou dobu a proč Česko v této oblasti zaostává.

Jak budou podle vás vypadat akumulátory do elektroaut za 20 let? Budou stále ještě lithno-iontové (Li-ion)?

Těch technologií se do komerční praxe prosadí víc a budou širší možnosti výběru pro různá využití. Pokud pro něco nepotřebuji tu nejšpičkovější baterii, sáhnu po sodno-iontových článcích. Když mi u elektromobilu bude stačit dojezd 600 kilometrů, sáhnu po Li-ion článcích, které jsou na trhu už dnes. Když budu chtít 1000 kilometrů dojezdu nebo letadlo, tak sáhnu po něčem pokročilejším.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Co lepšího přijde po lithium-iontových bateriích?
  • Proč v Česku nemáme gigafactory?
  • Proč vývoj nových typů dobíjecích baterií tak dlouho trvá?
Předplatné za 40 Kč na 4 týdny
  • První měsíc za 40 Kč, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.