Už za necelé dva týdny může český trh přijít o významného dodavatele paliv. Bratislavská rafinerie Slovnaft od 5. prosince nebude moci kvůli sankcím EU vyvážet naftu a benzin vyrobené z ruské ropy. To je velký ekonomický problém pro Slovnaft, jenž patří do maďarské petrochemické skupiny MOL. A jisté riziko pro Česko, které není u nafty soběstačné a bude muset výpadek nahradit.
„Pokud se výjimka neprodlouží, Slovnaft bude pohonnými hmotami zásobovat vlastní čerpací stanice MOL, ostatní jen s využitím lokálních výrobců nebo třetích stran,“ řekl HN Ľuboš Dinka, generální ředitel společnosti MOL Česko. Ta provozuje 303 čerpacích stanic a je v Česku jedním ze tří klíčových velkoobchodníků s palivy – vedle provozovatele jediných dvou tuzemských rafinerií Orlen Unipetrol a státní firmy Čepro, která zajišťuje dovoz paliv hlavně přes Německo.
Co se dočtete dál
- Proč musí MOL po 5. prosinci přestat vyvážet do Česka naftu?
- Jaký tržní podíl má Slovnaft na českém trhu?
- Zvládne Česko výpadek ze Slovnaftu nahradit?
- Zvýšila by se cena benzinu a nafty?
- Jak se ke všemu staví Fialova vláda?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.