Firmy se v lednu podle ekonomů pokusí ještě svézt na doznívající inflační vlně a zvýšit ceny zboží a služeb. Argumentem bude zejména zdražení elektřiny kvůli zvýšení regulované části ceny, ale i růst mýtného či rostoucí náklady na zaměstnance.
„Všichni včetně řetězců a jejich dodavatelů to zkusí, není to jen o potravinách. Riziko je plošné, že všichni zkusí upravit ceníky,“ uvádí hlavní ekonom J&T Banky Petr Sklenář a pokračuje: „Jsem ale skeptický, že se jim to povede.“
Právě růstem nákladů se firmy zaklínaly při zdražování v minulých letech, přičemž často zvyšovaly ceny výrazněji, než jim rostly ceny vstupů. Výsledkem byl prudký růst zisků, ale zároveň zvyšování inflace.
Co se dočtete dál
- Které náklady zasáhnou výrazně velké firmy?
- Pokusí se společnosti přenést zvýšené náklady na zákazníky?
- Proč mohou obchody nebo výrobci potravin narazit se snahou o zdražování?
- Mají české domácnosti chuť utrácet?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.