Firmy se v lednu podle ekonomů pokusí ještě svézt na doznívající inflační vlně a zvýšit ceny zboží a služeb. Argumentem bude zejména zdražení elektřiny kvůli zvýšení regulované části ceny, ale i růst mýtného či rostoucí náklady na zaměstnance. 

„Všichni včetně řetězců a jejich dodavatelů to zkusí, není to jen o potravinách. Riziko je plošné, že všichni zkusí upravit ceníky,“ uvádí hlavní ekonom J&T Banky Petr Sklenář a pokračuje: „Jsem ale skeptický, že se jim to povede.“

Právě růstem nákladů se firmy zaklínaly při zdražování v minulých letech, přičemž často zvyšovaly ceny výrazněji, než jim rostly ceny vstupů. Výsledkem byl prudký růst zisků, ale zároveň zvyšování inflace. 

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Které náklady zasáhnou výrazně velké firmy?
  • Pokusí se společnosti přenést zvýšené náklady na zákazníky?
  • Proč mohou obchody nebo výrobci potravin narazit se snahou o zdražování?
  • Mají české domácnosti chuť utrácet?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.