V oblasti módy není na světě větší influencerka než Italka Chiara Ferragniová, shodl se deník Financial Times a magazín Forbes. Ferragniová, jak je v online světě běžné, na svých sociálních sítích propaguje oblečení či doplňky řady významných značek. Kromě toho má ale i svou vlastní módní kolekci, pro kterou je charakteristický symbol oka s výraznými řasami. Jen na Instagramu, kam se často nebojí dát ani polonahé fotky, ji sleduje skoro 30 milionů lidí.
Když se v září roku 2018 vdávala, na internetu to vzbudilo větší zájem než svatba britského prince Harryho a Meghan Markleové, která se konala jen o pár měsíců dřív. Sociální sítě zaplavilo celkem 67 milionů komentářů, sdílení či lajků. Na fotkách, které novomanželé ze svatby zveřejnili, bylo patrné, že Ferragniová na sobě má šaty od firmy Dior. Okamžitě poté se vyhledávání produktů od Diora na internetu více než zdvojnásobilo.
Teď se ale Ferragniová chová v naprostém rozporu s tím, co je podstatou budování vlastní značky u influencerů – na sociálních sítích už od poloviny prosince nic nesdílí. Jejím posledním příspěvkem je video s dlouhou omluvou. „Člověk může udělat chybu, a když se to stane, musí ji přiznat, a pokud je to možné, napravit,“ říká Ferragniová.
Influencerka tak reagovala na fakt, že jí italský úřad na ochranu hospodářské soutěže uložil pokutu více než milion eur kvůli neférovým a zavádějícím obchodním praktikám. Ferragniová v roce 2022 propůjčila své jméno tradiční vánoční bábovce od firmy Balocco, kterou o svátcích konzumuje prakticky každá italská rodina. Bábovka se jménem Ferragniové stála více než dvojnásobek oproti běžné bábovce. A jak Ferragniová, tak společnost Balocco tvrdily, že koupí dražšího produktu zákazník přispívá na výzkum rakoviny v turínské Nemocnici královny Markéty.
Výrobce luxusních bot Tod's vsadil na věhlas influencerky. Dosadil ji do představenstva a akcie vystřelily vzhůru
Balocco ale nemocnici žádné peníze získané prodejem bábovky neposlalo. Poskytlo jí pouze jednorázový dar ve výši 50 tisíc eur, tedy asi 1,2 milionu korun, a to ještě předtím, než uzavřelo smlouvu s Ferragniovou. Zato sama influencerka dostala od Balocca odměnu přesahující milion eur. Ona ani její firmy ale nemocnici žádné peníze neposlaly. Kromě Ferragniové dostalo pokutu i Balocco, a to přes 400 tisíc eur.
„Skutečnými vzory hodnými následování nejsou influenceři vydělávající velké peníze tím, že nosí nějaké oblečení a ukazují kabelky, nebo dokonce dělají reklamu drahým bábovkám, která v lidech vytváří dojem, že jde o charitu,“ prohlásila v narážce na Ferragniovou italská premiérka Giorgia Meloniová.
Ferragniová se hájí tím, že šlo ze strany firem, které kontroluje, o nedopatření. A Nemocnici královny Markéty poslala milion eur na výzkum boje s rakovinou „ze svého“. Její zastánci poukazují na to, že se v charitě angažuje dlouhodobě a že nešlo o nekalou snahu vytáhnout z lidí peníze pod záminkou dobročinnosti. V době pandemie covidu-19 například spolu s manželem, italským raperem Fedezem uspořádala sbírku, z níž zaplatila vybudování nové jednotky intenzivní péče v milánské nemocnici San Raffaele.
Italské úřady ale mezitím začaly Ferragniovou vyšetřovat pro podezření z podvodu. V několika málo dnech poté, co jí úřad na ochranu hospodářské soutěže uložil pokutu, taky na Instagramu přišla o více než 100 tisíc followerů ze zmíněných zhruba 30 milionů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist