Soutěž Finanční produkt roku 2023, kterou vyhlašuje specializovaný portál Finparáda.cz, zná své letošní vítěze. Nejvíce bodů v rámci hodnocení získala Česká spořitelna, druhá byla Moneta Money Bank a třetí pojišťovna Allianz. Odborníci vybírali z více než 200 retailových produktů, které nabízejí finanční instituce v Česku – od bank přes pojišťovny a penzijní společnosti až po stavební spořitelny a spořitelní družstva.

Ceny jsou vyhlašovány od roku 2011 každoročně na konci ledna s tím, že hodnoceny jsou produkty, jež finanční domy poskytovaly v průběhu předchozího roku. Výsledky jsou pak založeny na výzkumu mnoha dat a informací z finančního trhu shromážděných analytickou společností Scott & Rose. Ta je také provozovatelem portálu Finparáda.cz. 

Celkem se hodnotí v šestnácti hlavních produktových kategoriích (bankovní účty, spoření, půjčky, pojištění, investice) a pro každou z nich jsou vyhlašováni tři vítězové. Zveřejňovány jsou také výsledky v jedenácti kategoriích, o nichž rozhoduje veřejnost.

 

Metodika výpočtu pořadí je pro každý žebříček pevně daná, po delší dobu neměnná a je zveřejněna na stránce každého žebříčku. V jednotlivých kategoriích se hodnotí na základě různých kritérií – například v případě bankovních účtů jde o náklady na jeho vedení, jaké technologické možnosti nabízí či jaká je nabídka produktů v rámci účtu. Jednotlivá kritéria přitom mohou mít jinou váhu. Vítězové soutěže tak nejsou vybráni anonymní masou porotců, dopisovatelů či účastníků ankety, ale automaticky vyplynou z celoročního sledování a vyhodnocování.

Jednotlivé body se pak udělují finančním domům podle počtu umístění v „top 3“ v rámci každé z hodnocených kategorií. Letošním absolutním vítězem, a tedy Produktovou společností roku, se stala Česká spořitelna (ČS), a to se ziskem celkem 20 bodů. „U České spořitelny dlouhodobě sledujeme zajímavý přerod na moderní a technologickou banku, která přitom stále může nabídnout největší pobočkovou síť. Velké banky mají výhodu, že jejich investice do nových technologií mohou být výrazně vyšší než u menších bank. ČS do rozvoje mobilní aplikace George, která nově nabízí digitální poradenství i s využitím umělé inteligence, musela nainvestovat velké prostředky,“ říká Michal Mošnička, ředitel Scott & Rose. 

Další změnou na trhu podle něj je, že velké banky vymazaly cenovou a poplatkovou výhodu nízkonákladových a bezpoplatkových finančních institucí. „Tyto faktory se pak odráží v parametrech produktů a v jejich hodnocení samotnými klienty,“ dodává Mošnička. Druhá v pořadí se ziskem 14 bodů byla Moneta Money Bank, třetí Allianz s 12 body.

Součástí soutěže je i speciální cena Finparáda roku 2023, jejímž cílem je poukázat na výjimečné výsledky, inovátorské postupy nebo zajímavé počiny na bankovním a finančním trhu. Cenu letos získala Partners banka za získání bankovní licence od ČNB