Čína je jasně největším trhem pro elektromobily. Vozů poháněných výhradně energií z baterií se tam prodá víc než v Evropě a Americe dohromady. Jde navíc o trh ovládaný domácími značkami. Jediný významný západní „elektrovetřelec“, americká Tesla, sice loni dokázal Číňanům prodat něco přes šest set tisíc elektrických aut (tedy zhruba třetinu své globální produkce), ale jednička trhu, značka BYD, se mu s 2,7 milionu registrací na míle vzdálila. V druhém pololetí 2023 se dokonce stala největším světovým výrobcem elektromobilů. Z trůnu sesazené Tesle navíc dýchají na krk další čínské značky jako CAC Aion, Geely či SAIC.

A tahle síla, která na domácím trhu dokázala loni najít kupce pro takřka pět milionů elektromobilů, se snaží prorazit do zahraničí. A to s pomocí pekingské vlády. Čínská poptávka po autech obecně totiž kvůli ochablé ekonomice uvadá. Ani hlad po elektromobilech už není takový, protože se snížila státní podpora pro kupující.

Výrobních kapacit je náhle výrazný přebytek, což vyústilo v cenovou válku označovanou pozorovateli jako brutální a zdůraznilo nutnost expanze na trhy se solventními kupci. První na mušce je Evropa.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaké jsou investiční plány čínských automobilek?
  • Která země se stane odrazovým můstkem automobilky, která už v elektromobilech předběhla Teslu, na evropský trh?
  • Co na to Evropa?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se