České dráhy chystají na jaro konec dalšího svého klasického typu vozidla. Elektrické „panťáky“ řady 460 teď najíždějí poslední kilometry na střední a východní Moravě. Končí ze dvou důvodů: pokračující dodávky nových jednotek ze Škody Transportation a blížící se povinnost mít další vlakový zabezpečovač ETCS. Ten má být na koridorech povinný od ledna 2025 – a vynutí si rušení hlavně starších elektrických vozidel.

Vlak Tornádo ze 70. let na české železnici najíždí poslední kilometry

Při pohledu na nádraží v Přerově nebo Hranicích tu změnu ještě zpozoruje málokdo, poslední dny se tu stále střídá hned pět starých vlaků. Brzy se to má změnit. Původně dráhy počítaly s koncem jejich provozu v březnu, zřejmě ale dostanou ještě pár měsíců navíc. „Počítáme s koncem v dubnu nebo květnu,“ řekl HN náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta. „Zřejmě se potom uskuteční i nějaká rozlučka, přece jen to byl významný typ,“ dodal.

Jejich hranaté tvary jsou notoricky známé hlavně v průmyslových aglomeracích: desítky let byly neodmyslitelnou kulisou od Chomutova po Děčín a v okolí Ostravy. Sesterská řada 560, která dojezdila předloni, navíc skoro 50 let dominovala v okolí Brna. Někde jim říkali prostě „panťáky“, jinde měly přezdívku „tornáda“. Naopak Pražanům mnoho neříkají, jezdily sem jen krátce na přelomu 80. a 90. let. Zřejmě i proto není kolem jejich konce zdaleka takový rozruch, jako když v roce 2018 končily o něco starší jednotky řady 451, známé taky jako „panťáky“ nebo nověji a pro odlišení jako „žabotlamy“.

I tornáda ve svých tradičních baštách už skončila. Poslední, záložní soupravu odstavili v Bohumíně na konci roku 2023. Teď zbývá už jen poslední útočiště – tratě z Přerova do Olomouce a do Vsetína. Denně jich oficiálně potřebují ještě pět, ale v oběhu už se objevují i nové jednotky řady 640. Byť mají trochu zpoždění v dodávkách. „Teď jich chodí celkem dost, takže ten jarní termín pro konec provozu je reálný,“ řekl Ješeta. Podle fanouškovského systému na sledování oběhů vozidel bylo v poslední době provozuschopných ještě minimálně sedm starých vlaků.

Jednotky řady 460 jsou vlastně jeden z posledních reliktů 70. let na české železnici. V provozu zažily minimum úprav, některé dodnes jezdí se sedadly z červené koženky, původní je obložení interiéru nebo toalety. Taky je to ale památník socialistické ekonomiky: ve své době už technicky zaostávaly a výroba skončila po prvních sériích. Některé zúčastněné továrny tehdy upřednostnily zbrojní výrobu. A elektrické jednotky pro příměstské vlaky bylo potom až do konce 90. let problém v Česku vůbec vyrábět.

21. století je v tom úplně opačný extrém a příměstské vlaky se v zemi skoro kompletně obměnily. Český železniční průmysl i díky tomu výrazně roste, loni utržil 130 miliard a dominantní výrobce elektrických jednotek Škoda Transportation v zemi zaměstnává asi 7000 lidí. „Myslím, že ty tržby dost ovlivňují modernizační programy v EU, díky kterým ta obměna vozidel probíhá,“ řekl člen předsednictva Asociace českého železničního průmyslu Jakub Weimann.

Vlak Tornádo ze 70. let na české železnici najíždí poslední kilometry

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist