České dráhy chystají na jaro konec dalšího svého klasického typu vozidla. Elektrické „panťáky“ řady 460 teď najíždějí poslední kilometry na střední a východní Moravě. Končí ze dvou důvodů: pokračující dodávky nových jednotek ze Škody Transportation a blížící se povinnost mít další vlakový zabezpečovač ETCS. Ten má být na koridorech povinný od ledna 2025 – a vynutí si rušení hlavně starších elektrických vozidel.

Vlak Tornádo ze 70. let na české železnici najíždí poslední kilometry

Při pohledu na nádraží v Přerově nebo Hranicích tu změnu ještě zpozoruje málokdo, poslední dny se tu stále střídá hned pět starých vlaků. Brzy se to má změnit. Původně dráhy počítaly s koncem jejich provozu v březnu, zřejmě ale dostanou ještě pár měsíců navíc. „Počítáme s koncem v dubnu nebo květnu,“ řekl HN náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta. „Zřejmě se potom uskuteční i nějaká rozlučka, přece jen to byl významný typ,“ dodal.

Jejich hranaté tvary jsou notoricky známé hlavně v průmyslových aglomeracích: desítky let byly neodmyslitelnou kulisou od Chomutova po Děčín a v okolí Ostravy. Sesterská řada 560, která dojezdila předloni, navíc skoro 50 let dominovala v okolí Brna. Někde jim říkali prostě „panťáky“, jinde měly přezdívku „tornáda“. Naopak Pražanům mnoho neříkají, jezdily sem jen krátce na přelomu 80. a 90. let. Zřejmě i proto není kolem jejich konce zdaleka takový rozruch, jako když v roce 2018 končily o něco starší jednotky řady 451, známé taky jako „panťáky“ nebo nověji a pro odlišení jako „žabotlamy“.

I tornáda ve svých tradičních baštách už skončila. Poslední, záložní soupravu odstavili v Bohumíně na konci roku 2023. Teď zbývá už jen poslední útočiště – tratě z Přerova do Olomouce a do Vsetína. Denně jich oficiálně potřebují ještě pět, ale v oběhu už se objevují i nové jednotky řady 640. Byť mají trochu zpoždění v dodávkách. „Teď jich chodí celkem dost, takže ten jarní termín pro konec provozu je reálný,“ řekl Ješeta. Podle fanouškovského systému na sledování oběhů vozidel bylo v poslední době provozuschopných ještě minimálně sedm starých vlaků.

Jednotky řady 460 jsou vlastně jeden z posledních reliktů 70. let na české železnici. V provozu zažily minimum úprav, některé dodnes jezdí se sedadly z červené koženky, původní je obložení interiéru nebo toalety. Taky je to ale památník socialistické ekonomiky: ve své době už technicky zaostávaly a výroba skončila po prvních sériích. Některé zúčastněné továrny tehdy upřednostnily zbrojní výrobu. A elektrické jednotky pro příměstské vlaky bylo potom až do konce 90. let problém v Česku vůbec vyrábět.

21. století je v tom úplně opačný extrém a příměstské vlaky se v zemi skoro kompletně obměnily. Český železniční průmysl i díky tomu výrazně roste, loni utržil 130 miliard a dominantní výrobce elektrických jednotek Škoda Transportation v zemi zaměstnává asi 7000 lidí. „Myslím, že ty tržby dost ovlivňují modernizační programy v EU, díky kterým ta obměna vozidel probíhá,“ řekl člen předsednictva Asociace českého železničního průmyslu Jakub Weimann.

Vlak Tornádo ze 70. let na české železnici najíždí poslední kilometry