Společnost Avast Software dostala od Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) pokutu 351 milionů korun za neoprávněné zpracování údajů o uživatelích jejího antivirového programu. Podle úřadu firma po část roku 2019 předávala společnosti Jumpshot některé údaje o přibližně 100 milionech uživatelů, které nebyly anonymizované. V tiskové zprávě to v pondělí uvedl ÚOOÚ. Pokuta je pravomocná – a je také nejvyšší, jakou kdy úřad udělil.
Avast musí v USA zaplatit pokutu 16,5 milionu dolarů. Nepravdivě uváděl, co dělá s daty uživatelů
Avast zpracovával osobní údaje uživatelů stejnojmenného antivirového programu a jeho rozšíření pro internetové prohlížeče. Část údajů ve zkoumané části roku 2019 předal své divizi Jumpshot, která se prezentovala jako firma zpřístupňující data marketérům, jimž poskytovala vhled do on-line chování spotřebitelů.
Uživatelé antivirového programu byli společností Avast mylně informováni o předávání anonymních údajů za účelem analýzy trendů, uvedl ÚOOÚ. „Ačkoli společnost Avast uváděla, že používala robustní anonymizační techniky, bylo v řízení prokázáno, že předávané údaje z jednotlivých instalací antivirového softwaru nebyly anonymizované,“ uvedl úřad. Na základě předávaných dat podle něj mohla být opět identifikována minimálně část subjektů. Účelem zpracování údajů navíc nebylo pouze vytváření statistických analýz, jak Avast uváděl.
Úřad v rozhodnutí zdůraznil, že společnost Avast je jedním z předních odborníků na kybernetickou bezpečnost, který nabízí veřejnosti nástroje k ochraně dat a soukromí. „Její zákazníci nemohli očekávat, že právě tato společnost bude předávat jejich osobní údaje, respektive údaje, na jejichž základě by mohla být zjištěna nejen jejich totožnost, ale například i zájmy, preference, bydliště, majetkové poměry, profese a další údaje týkající se jejich soukromí,“ uvedl k rozhodnutí předseda ÚOOÚ Jiří Kaucký.
Kvůli zacházení s osobními údaji uživatelů má Avast problém nejenom v Česku, ale i ve Spojených státech. Koncem letošního února informovala americká Federální obchodní komise (FTC), že Avast musí ve Spojených státech zaplatit pokutu 16,5 milionu dolarů (přes 393 milionů Kč) a přestat prodávat data o uživatelích k reklamním účelům. Firma podle americké komise nepravdivě uváděla, jak používá data uživatelů o prohlížení internetových stránek. Takto získané informace pak firma prodávala bez odpovídajícího upozornění nebo souhlasu.
Značka Avast je součástí společnosti Gen Digital, která vznikla v roce 2022 spojením Avastu a americké firmy NortonLifeLock. Avast svou dceřinou firmu Jumpshot už dříve dobrovolně uzavřel a v lednu 2020 její činnost ukončil.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist