Řidiči nákladních aut mají posledních pár dnů, kdy mohou na hlavní části dálnice D1 legálně vjíždět do levého pruhu. Silničáři už vyřídili všechny formality a příslušné dopravní značky se začnou mezi Mirošovicemi a Brnem instalovat zřejmě už na konci tohoto týdne. HN to řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Nákladní auta budou smět předjíždět jen tam, kde je stoupací pruh.

„Teď podepisujeme smlouvu s dodavatelem dopravního značení, do konce dubna chceme naplno začít s osazováním tak, aby to bylo hotové do konce května,“ řekl HN Mátl. 

Navíc se už resort dopravy domluvil s policií na rozšíření zákazu na další dálnice. HN mají materiál k dispozici a zahrnuje zřejmě více úseků, než se původně předpokládalo.

Zákaz předjíždění se má ještě do konce roku rozšířit i na úsek D1 od Brna až po Vyškov a rozšíří se i na „teplické“ D8 a „hradecké“ D11 v blízkosti Prahy – až po 18. kilometry obou z nich. Zákazové značky tam už jsou, ale jen na polovičním úseku, podobný zákaz už platí i na prvních 22 kilometrech „plzeňské“ D5.

Krom toho se s novým omezením počítá i na přeshraničních úsecích všech čtyř dálnic, které má Česko do sousedních zemí – to kvůli případným policejním kontrolám.

„Takto je to odsouhlaseno s ministerstvem a policií a tak se zpracovávají projekty. Začátkem června předpokládáme potvrzení této úpravy. Teď si klademe za cíl, aby to platilo do začátku školního roku,“ dodal Mátl.

Na D1 už zákaz na několika úsecích platí a silničáři jsou s fungováním spokojeni. „Je pravda, že to přináší problém pro kamiony, protože když se vytvoří kolona před Brnem, tak ta jejich část v pravém pruhu je o něco delší. Na druhé straně to řidičům osobních aut umožňuje se té koloně víceméně vyhnout a levým pruhem projet,“ řekl Mátl. Právě zvýšením propustnosti pro osobní auta silničáři v žádostech argumentují, stejně jako zvýšením bezpečnosti.

Sdružení nákladních dopravců Česmad přijalo zprávu s určitou rezignací. „Bohužel je to další překážka pro výkon naší práce, kterou před nás staví stát. V případě těch dvacetikilometrových kolon před Brnem se už stává, že na tuhle trasu mívají dopravci vůbec problém najít řidiče. Ale nezbývá než se s tím vyrovnat,“ řekl HN tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.

„Je to ještě akceptovatelný kompromis. Zrovna na D1 je ještě asi 20 procent délky ve stoupacích pruzích, kde předjet jde, tak se to za normálních podmínek dá přežít. I ta okolí velkých měst jsou pro nás ještě pochopitelná. Kdyby byl zákaz plošný na všech dálnicích, to by pro nás ale bylo nepřijatelné,“ dodal.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) zákaz předjíždění podporuje, navíc si vyžádal i na úseku mezi Humpolcem a Jihlavou explicitní vyznačení zákazu vjezdu nákladních aut do levého pruhu tam, kde je zároveň i pruh stoupací. „Velká část celé stopy D1 bude mít omezené předjíždění, i s ohledem na problémy, které tam v minulosti byly,“ řekl HN v únoru.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.