Pavel Louda má v poslední době dost důvodů k radosti. Jeho dealerství Louda Auto je největším domácím prodejcem nových vozů od Škody Auto a Hyundai, tedy dvou nejoblíbenějších značek v zemi. Navíc poptávka po nových autech neoslabuje, jak se ještě na začátku roku lidé z oboru kvůli špatné ekonomické situaci báli. Celkově se jich v Česku za prvních pět měsíců v roce prodalo zhruba o dva tisíce více než loni, tedy téměř 97 tisíc.

Vedle toho v sobotu Louda otevřel největší krytý autosalon pro ojeté vozy v Evropě, který ho vyšel na miliardu korun. Investované peníze jsou v areálu vidět – moderní budova pobere až tři tisíce aut, má řadu moderních technologií, zákazník například při vstupu do autosalonu dostane do rukou tablet, který ho autosalonem provede. A když se Louda po slavnostním otevření nové třípatrové prodejny usadil do jednoho ze salonků, vyprávěl HN o byznysu své firmy i celém trhu s auty. 

„Věříme, že postupem času se nám zvýší poměr prodaných ojetých aut na úkor nových. Dnes je to zhruba jedna ku dvěma, v budoucnu to může být až opačně. V západní Evropě už to tak je, že dealerství na jedno nové auto prodá dvě ojetá. Směřujeme tam, ale nyní nedokážu říct, jak rychle,“ tvrdí Louda. Zatímco otočení byznysu je spíše otázkou budoucnosti, elektromobilita je aktuálnějším tématem. 

V jeho novém autosalonu má významné místo elektrosekce, kde bude přes 25 předváděcích modelů na elektrický pohon různých značek s možností vyzkoušení. Ač sám Louda je příznivcem elektromobility jako technologie, zatím není přesvědčený o tom, že je to pro zákazníky opravdu to nejlepší na trhu.

Cena elektroaut se sníží

Celkově se v Česku letos prodalo do konce května 2622 elektroaut, loni to za stejnou dobu bylo o 260 méně. Trh měla nakopnout dotace pro firmy a živnostníky vyhlášená Národní rozvojovou bankou v březnu, ale to se zrovna neděje. „Dotace může pomoci přesvědčit malý počet váhajících, ale k razantnějšímu nástupu elektromobilů nestačí, protože i při plném vyčerpání pokryje pouze zhruba dvě procenta ročních prodejů nových aut. Navíc řada nákupů by se uskutečnila i bez dotace, není to pro rozvoj elektromobility žádné terno,“ argumentuje expert na autoprůmysl společnosti KPMG Jan Linhart. 

Zatím to tedy vypadá, že kdo elektroauto chtěl, tak už si ho buď pořídil, nebo to udělá nyní s dotací. Na automobilky a prodejce teď čeká náročný úkol: přesvědčit k přechodu na elektřinu ty, kteří jsou doposud věrní spalovacím motorům. K tomu zatím chybí levný dostupný model. 

Čeští zákazníci čekají na to, až se začnou výrazněji zavírat nůžky mezi cenou elektromobilů a aut se spalovacími motory. Dojít k tomu ale může z opačné strany, než by čekali – tedy že začnou auta se spalovacími motory výrobci zdražovat. K výraznému zdražení už došlo v posledních letech a podle Linharta by takový trend mohl nastat znovu.

Louda si to nemyslí. „Ceny elektrických aut budou postupně klesat,“ říká. Na otázku, zda je to reálné, když se výrobci automobilů ohání argumenty, že se jim nedaří stlačit náklady na výrobu a že mají s elektromobilitou vysoké náklady, odpovídá: „Na jejich místě bych neříkal nic jiného. Čínská auta prodávaná už i v Evropě ale dokazují, že se elektromobily dají levně vyrobit a zároveň i levně prodat.“

Zatímco evropské značky se dlouho soustřeďovaly především na spalovací motory a hardware auta, Číňané je předběhli ve vývoji nastupující generace elektromotorů, baterek a výbavy. Mají k tomu i dostatek vstupních surovin, které navíc evropským výrobcům draze prodávají. I to se ale postupem času začíná srovnávat.

Mají tedy evropští výrobci u elektroaut vysoké marže? Louda Auto totiž nabízí loňské modely některých vozů ve výprodeji se statisícovými slevami. Například u značky Volkswagen platí, že kumulovaná sleva od importéra a prodejce může být vyšší, než je samotná státní dotace – tedy dvě stě tisíc korun.

„Nemyslím si, že se bavíme o marži. Bavíme se o kalkulaci rozpouštění nákladů ve výrobku a investici, kterou do ní výrobci udělali. Může být pravdivá, ale je to o jednom čísle – tedy jestli mají návratnost za osm nebo dvanáct let,“ říká k tomu Louda.

K větším prodejním číslům elektroaut potřebují výrobci přijít s levným modelem. „V Evropě neumíme vyrobit za konkurenceschopnou cenu adekvátní elektromobil. Vše je hnáno dotacemi, od čehož si automobilky slibují nějaký zázrak, ale to není reálné. Až bude stejná cena benzinového, dieselového a elektrického auta, pak přijde přirozený příliv zájemců o elektropohon. Dnes i ten, kdo má elektromobilitu rád, tak uvažuje ekonomicky a proč by si kupoval něco, co je dražší, jen s jiným pohonem,“ přemýšlí Louda.

„Elektroauta by měla ještě zlevnit, protože technologicky je jejich výroba rozhodně levnější, není v nich tolik pohyblivých součástí, nejsou tam například tak výkonné brzdy. Za mě by měla elektrická auta do dvou až tří let cenový poměr otočit. Jejich cena by měla být nižší než těch konvenčních, ale ne tak, že by auta se spalovacím motorem měla zdražit,“ říká.

Omezování provozu starých aut

V novém salonu chce prodávat především auta do tří let stáří. I proto, že ho podle jeho slov netěší přestárlý vozový park v Česku. „Má průměrné stáří přes 16 let. To je katastrofa. Je to tím, že politika dovozu aut je v zemi nicotná. A také tím, že velké aglomerace a města sice deklarují snahu o ekologii, ale reálně pro ni nic nedělají. Po Praze si můžete jet jakýmkoliv autem s jakoukoliv emisní normou, tedy jakkoliv špinavým vozem, a nikdo vám nic neřekne,“ stěžuje si Louda. Omezení a případné zpoplatnění vjezdu aut se spalovacími motory do měst je ale v Česku, na rozdíl od západní Evropy, těžko představitelné.

Byznys Loudy se točí především kolem nových aut a sám potřebuje, aby častěji střídala své majitele. Sám to má dobře zajištěné, ojeté vozy „vytváří“ ze své další firmy Car4way. Ta se věnuje leasingu, ale zároveň nabízí služby carsharingu.

„Lidé si často vybírají auta za 200 tisíc korun z bazarů, které mají ale reálnou hodnotu 100 tisíc, protože mají stočené kilometry. Jinde ve světě je nikdo nechce a my je tu provozujeme. Český svět se musí obrátit k normálu. Vedle prodeje elektrických aut na sílu se musí na politické úrovni začít řešit i omezení pro stárnoucí vozový park,“ říká autoprodejce.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist