Loňský rok byl podle šéfa Plzeňského Prazdroje Dragose Constantinesca „náročný“. Bylo by tedy hodně zajímavé vidět, jak by si největší tuzemský výrobce piva vedl v roce, který by náročný nebyl. Producent značek Kozel, Radegast, Gambrinus a především Pilsner Urquell potvrdil, že je strojem na peníze. Stejně jako v roce 2022, kdy Evropu ochromila energetická krize. Nebo v covidových letech zavřených hospod, které pro Prazdroj znamenaly jen mírné zaškobrtnutí.

Pivovar loni dosáhl čistého zisku ve výši 5,9 miliardy korun, tedy stejně jako předloni. Tržby nicméně vzrostly o více než 10 procent na 21,6 miliardy. „Navzdory dobrým výsledkům v roce 2023 se naše zisková marže oproti roku 2022 snížila o dva procentní body, protože jsme na naše spotřebitele nepřenesli veškeré zvýšení nákladů, kterému jsme čelili,“ zdůvodnil mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář. I když však poměr zisku vůči tržbám poklesl, ve výši 28 procent je v oboru mimořádně vysoký.

Zisk na jednom půllitru

Především je však neobvykle vysoký čistý zisk z každého uvařeného půllitru. Prazdroj oznámil, že v tuzemsku i zahraničí loni prodal celkem 12,5 milionu hektolitrů. Nemalou část z toho však tvoří licenční produkce značky Kozel zahraničních pivovarů. Při součtu tuzemského trhu a exportů za značku Pilsner Urquell, která se vyrábí jedině v Plzni a také zcela dominuje vývozům, to znamená produkci zhruba 9,2 milionu hektolitrů. Na jeden půllitr pak vychází zisk 3,2 koruny.

Když tuto hodnotu počítal před sedmi lety server iDnes.cz, došel podle čísel za rok 2015 u Plzeňského Prazdroje k částce 1,86 koruny čistého zisku na půllitr piva. Už to bylo na standardy pivovarské branže vysoce nadprůměrné. Tradičně se ziskovost pivovarů pohybuje hluboko pod jednou korunou na půllitr. Třeba státní podnik Budějovický Budvar měl za loňský rok z každého uvařeného půllitru piva necelých 80 haléřů a to rozhodně nepatří k nejméně rentabilním. Podobně na tom byl podle čísel za rok 2022 Pivovar Svijany a těsně pod jednou korunou byl Rodinný pivovar Bernard, jejichž ziskovost na vyrobený půllitr rovněž patří mezi vyšší. 

„Prazdroj je ekonomicky špičkově fungující společnost, která dosahuje jedné z předních příček v rentabilitě v pivovarství. Když zdražuje svoji produkci, tak ne proto, že by jí hrozil propad do ztráty, ale aby si udržela svou míru zisku. Produktové portfolio dokážou v Prazdroji výborně diverzifikovat a orientují se na všechny hlavní segmenty spotřebitelů,“ hodnotí tuzemskou jedničku expert na pivovarnictví z České zemědělské univerzity Tomáš Maier.

Asahi a Prazdroj

To těší především vlastníka, kterým je od roku 2017 japonská skupina Asahi. Japonci tehdy přeplatili nabídky PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, skupiny J&T či family officu R2G Oldřicha Šlemra a zakladatelů Avastu Eduarda Kučery a Pavla Baudiše. Ti se kvůli Prazdroji spojili se švýcarským potravinářským gigantem Jacobs. Kellner pak v úvodním slově výroční zprávy PPF označoval neovládnutí Prazdroje za neúspěch.

V porovnání s tržbami celé skupiny se plzeňský výrobce pohybuje zhruba na pěti procentech mateřské společnosti, pod kterou dále spadají značky jako Asahi, Peroni či Grolsch. Pokud však jde o zisk, je Prazdroj v porovnání s matkou na čtvrtině.

Vlastníci si také od převzetí stáhli z Plzně na dividendách přes 19 miliard korun. Mají k tomu důvod. Za pivovar před lety zaplatili 200 miliard korun a šlo o jednu z největších byznysových transakcí v historii Česka. „Plzeň“ sice tehdejší vlastník SABMiller prodával v balíku s polskými značkami Lech a Tyskie či slovenským Topvarem, mělo se však zato, že vysoká cena se platí hlavně za už tehdy vysoce výdělečný Prazdroj a Asahi chce svou investici logicky zpět. 

Nelze však říct, že by majitelé pivovar „vysávali“. Předchozí vlastník si v jednotlivých letech vyplácel i výrazně vyšší dividendu. A v krizových letech 2021 a 2022 japonští majitelé kvůli pandemii a později válce na Ukrajině podíl na zisku úplně oželeli. „Omlouváme se, ale nyní nejsme schopni potvrdit, jestli a případně v jaké výši bude vyplacena dividenda za loňský rok,“ reagoval pak mluvčí Kovář, zda si majitelé sáhnou na peníze z Prazdroje, když je doba stabilizovanější.  

Majitelé Prazdroji také nechávají dostatek peněz na modernizaci výroby. Loni dosáhla výše investic s dvěma miliardami korun rekordu. „V plzeňském pivovaru jsme otevřeli moderní, plně automatizovaný sklad a zprovoznili automatickou třídičku vratných lahví, první zařízení svého druhu v Česku. V pivovaru ve Velkých Popovicích jsme loni rozjeli novou stáčecí linku a také jsme tam zahájili výrobu elektřiny ve vlastní fotovoltaické elektrárně. Další solární panely jsme pak instalovali v Nošovicích,“ vyčetl některé z modernizací Constantinescu.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist