Rychlejší expanze po střední a východní Evropě, stejně jako po Německu, Rakousku a Švýcarsku. To je cílem investice ve výši 170 milionů dolarů (3,9 miliardy korun), kterou internetový prodejce potravin Rohlik Group dostal od skupiny investorů.
V jejím čele je Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD), následovaná fondy Index Ventures, Quadrille a TCF Capital a belgickou rodinnou investiční společností Sofina. Většina z nich už do Rohlíku investovala v dřívějších kolech financování. Nyní je doplnil také růstový kapitál od Evropské investiční banky (EIB) v rámci iniciativy Scale-Up.
Rohlíku jde o rozvoj na klíčových trzích, na nichž chce do roku 2030 zavést své služby nejméně v 15 dalších městech.
Společnost se podle dřívějších vyjádření zakladatele a většinového majitele Tomáše Čupra dostala do rychlého a udržitelného růstu a v části míst, kde funguje, je v provozním zisku. To se vedle Prahy a Budapešti týká i Mnichova. Nyní doručuje více než milion objednávek měsíčně a v roce 2023 obsloužila více než 800 tisíc zákazníků v Česku, Maďarsku, Rakousku a Německu. Pod značkou Sezamo se rozjíždí také v Rumunsku.
Byl jsem rozvážný šéf, nevsadil jsem na kartu levných peněz, říká Čupr. A už se opět rozhlíží po investorech
„V celé Evropě je obrovská poptávka po online prodeji potravin doručovaných rychle a spolehlivě bez kompromisů na kvalitě. Nevidíme to jako krátkodobý fenomén, ale jako dlouhodobou příležitost, na které můžeme postavit vedoucí tržní nabídku,“ uvedl Čupr.
Podle jeho slov je klíčem k růstu i ziskovosti nasazení moderních technologií – jak v softwaru (umělá inteligence, strojové učení), tak hardwaru (robotizace skladů) – a také „posedlost zákaznickým servisem“. „Toto financování nám umožní urychlit náš růst a nastavit standard v oblasti online prodeje a doručování potravin po celé Evropě,“ dodal Čupr.
Tamás Nagy, ředitel investic do vlastního kapitálu v EBRD, v tiskové zprávě zdůraznil, že investice do Rohlíku není náhodná. „Poprvé jsme se spojili s Rohlíkem před třemi lety a neustále nás ohromuje schopnost managementu realizovat své plány a investovat do vlastní technologie, automatizace a rostoucího využití umělé inteligence napříč všemi procesy. Jsme velmi hrdí na to, že můžeme podporovat růst a expanzní plány v nadcházejících letech,“ podotkl Nagy.
Rohlík loni posílil na německém trhu, když od další české skupiny Rockaway koupil internetový obchod Bringmeister. Růstový potenciál společnosti je velký: poradci z McKinsey odhadují, že v západoevropských zemích by do roku 2030 mohlo být až 30 procent prodejů potravin online. Dnes to je obvykle mezi pěti a deseti procenty, zbytek se odehrává nadále v kamenných obchodech.
Hlavní boom svého byznysu Rohlík prodělal během covidových lockdownů, i po odeznění pandemie se mu však daří zabírat další část trhu. Navzdory komplikovanému makroekonomickému prostředí po covidu vyrostl o 40 procent. Nadále tak směřuje na burzu, v tiskové zprávě firma mluví o první veřejné nabídce akcií (IPO) v průběhu nadcházejících let.
Podle zákulisních informací se Rohlíku při aktuální investici podařilo udržet status tzv. jednorožce, tedy start-upu s hodnotou nad jednu miliardu dolarů. To v posledním roce a půl nebylo ve venture kapitálovém světě samozřejmostí. Valuace v technologickém sektoru ochladly a mezi investory se otevřeně mluvilo o tom, že řada covidových jednorožců už miliardovou hodnotu nemá.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist