Na internetových stránkách i v prodejnách řetězce Okay se objevila zpráva: „Zavíráme – vše musí pryč! Ve čtvrtek 4. 7. ve 20:00 zavíráme prodejny Okay. Využij jedinečné příležitosti a nakup vybrané zboží za likvidační ceny na e-shopu i prodejnách.“

HN o zavření prodejen informoval i obchodní a marketingový ředitel Jan Vyletěl s tím, že související marketingová akce probíhá od 24. června. Na doplňující dotaz, zda se jedná o trvalé uzavření prodejen, neodpověděl.

Obchod Okay, který prodává elektroniku a nábytek, je v problémech: hledá investora, který by pomohl vylepšit skomírající cash flow, řeší nedůvěru dodavatelů zboží, propouští zaměstnance a opravdu zavírá prodejny. Je to součást úsporného režimu, do nějž se firma během jara přepnula.

Igor Mesenský, partner poradenské společnosti KPMG Česká republika, který má prodejní proces řetězce Okay na starosti, v červnu uvedl, že společnost přistoupila ke krokům, které mají zefektivnit její vnitřní fungování a snížit provozní náklady. „Jedním z těchto kroků je optimalizace sítě prodejen k cílovému stavu přibližně 100 prodejen, což povede k uvolnění pracovního kapitálu potřebného k rozšíření nabízeného sortimentu,“ řekl.

Původně firma disponovala zhruba 130 až 140 obchodními místy včetně výdejen a také prodejen na Slovensku.

Ačkoli aktuální prohlášení společnosti i obchodního ředitele naznačují, že jde o kompletní uzavření všech prodejen, jde nejspíše jen o reklamní trik. Sdělení o likvidaci skladů nebo prodejen řetězec ve svých inzertních kampaních využíval již dříve.

„Zaměstnanci byli nervózní, jestli se opravdu nepřepíná jen na internetový prodej, ale byli ujištěni, že se jedná o marketingovou akci. Tváří se to jako hromadná zavíračka, ale uzavřou se jen ty prodejny, které prodělávají, ty další opět poté normálně otevřou,“ sdělil HN zdroj z firmy. Podobně se vyjadřovali i zaměstnanci na několika pobočkách, které redakce navštívila.

V Praze po restartu zůstane funkční pouze jedna prodejna na Proseku. Například na výloze obchodu ve Štěrboholech visí upozornění, že z důvodu uzavření prodejny se tu již nepřijímají reklamace. Uvnitř už je pouze nábytek s inzerovanou slevou 50 procent, žádná elektronika už se tu neprodává.

Okay je v českém maloobchodě dlouhodobě známý pro poněkud svérázný přístup k reklamě. Dlouho ji do rádiových spotů namlouval sám zakladatel firmy Jindřich Životský. Zanedlouho šedesátiletý podnikatel z Brna začal s prodejem drobného elektra dovezeného z Itálie a Belgie na začátku 90. let a postupně se vypracoval mezi největší tuzemské hráče v oboru. V roce 2014 byl v soutěži EY oceněn jako jihomoravský Podnikatel roku.

Poslední čtyři roky se ovšem jeho firma potýká s výraznými potížemi. Ty začaly s covidovými lockdowny, kdy se musely několikrát zavřít kamenné prodejny, a pokračovaly ochlazenou spotřebitelskou poptávkou v loňském a předloňském roce.

Řetězec Okay se dostal do problémů s cash flow a odběrem zboží od dodavatelů. Zaostává také v digitalizaci interních systémů. „Digitalizace není ve firmě moc in. Polovina věcí se pořád tiskne a zakládá,“ popisuje zmiňovaný zdroj.

Okay se proto od minulého roku s pomocí KPMG snaží najít investora, který by do firmy vstoupil nebo by ji úplně koupil. Podle dubnového prohlášení majitele Okay Jindřicha Životského se tak mělo stát do konce června. Tehdy tvrdil, že má nakolik vážných zájemců, k dohodě však nedošlo.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist