Globální lídr v oblasti průmyslových technologií a komplexních řešení Schneider Electric se více než dekádu drží na předních příčkách mezi nejudržitelnějšími firmami na světě. Společnosti po celém světě hledají cestu, jak udržitelnosti dosáhnout. „Je to o změně myšlení. Ale nejen u vrcholového managementu, ale všech lidí ve firmě,“ říká v rozhovoru Pavel Bezucký, generální ředitel Schneider Electric.

V čem se musí firma změnit, pokud chce fungovat na principech cirkulární ekonomiky?

Firmy musí především změnit myšlení a způsoby, které fungovaly ještě třeba před deseti lety. Klasický přístup vyrobit, použít a vyhodit není dlouhodobě udržitelný. Ve Schneider Electric nejde pouze o výrobky, ale o kompletní řešení pro průmyslovou automatizaci, digitalizaci a management energií, která využívají principy cirkularity, a v konečném důsledku nejenom snižují náklady, ale jsou i efektivní. To je udržitelnost.

Můžete být konkrétnější?

Především životnost všech výrobků a výrobních zdrojů má být co nejdelší. Ty se pak nestanou odpadem, ale jsou opravitelné a recyklovatelné. Tam to celé začíná.

Společnost Schneider Electric patří mezi celosvětové průkopníky v udržitelnosti. Co to pro vás znamená?

Máte pravdu. Letos byla naše firma časopisem Time vyhlášena nejudržitelnější firmou na světě a posledních třináct let jsme vždy ve stovce nejvíce udržitelných firem v žebříčku, který sestavuje společnost Corporate Knights. Už v roce 2008 jsme formulovali program Green Premium, který nás zavazuje aplikovat principy cirkulární ekonomiky ve všem, co děláme. Jde o to, vytvářet všeobecně pozitivní dopad. Partnerům a firmám svými řešeními umožňujeme maximálně využívat energii a zdroje, a propojit tak pokrok s udržitelností.

Stále ale mluvíme o globální firmě se spoustou výrobních závodů a provozů. Jak konkrétně udržitelnost aplikovat v tak širokém měřítku?

Osmdesát procent emisní stopy celé skupiny Schneider Electric, ať už jsou to skleníkové plyny nebo oxid uhličitý, vychází z našich 200 výrobních provozů. A to jsou místa, na která se zaměřujeme v první řadě. Opět jde o komplexní strategii, jak se v procesu využívání výrobků chovat, a tento způsob následně nabízíme i našim klientům.

Společnost si vytyčila tři základní pilíře. Prvním je lepší využívání zdrojů, druhým pilířem je délka užívání výrobku, kdy se snažíme minimalizovat potřebu kupovat a vyrábět nové. A posledním principem je opětovné využití. Produkty, které vyrobíme a doslouží, nevyhodíme. Zejména velké výrobky, jako například výkonové jističe nebo velké frekvenční měniče, jsou nákladné nejen finančně, ale také materiálově. Nabízíme proto zákazníkům možnost zakoupit si i repasované výrobky, které jsou ve stavu jako nové a připravené opět sloužit svému účelu. Dochází tak až k osmdesátiprocentní úspoře materiálu a uhlíkové stopy, která by vznikla, pokud bychom vyráběli výrobek znovu.

Máte další strategii, jak rozvíjet cirkulární ekonomiku?

Jde o zapouzdření cirkularity do firemního DNA. Vytvořili jsme vnitrofiremní nástroje, jak udržitelnost ponechat ve středu pozornosti všech od top managementu až po výrobní sekce. Nejběžnějším korporátním nástrojem jsou mzdy. Ve firmě máme poměrně velkou část, zhruba kolem dvaceti procent bonusu, vázanou na dodržování Schneider Sustainability Indexu. Jsou to závazky týkající se nejenom cirkularity, ale celkově udržitelnosti anebo oblasti investování s ohledem na společenský dopad, tedy ESG. A na základě tohoto plnění je nám vyplácen bonus. Není totiž velká věda vymyslet koncept, zásadní je, aby se ho celá firma chtěla účastnit.

Co považujete za zásadní předěl u přechodu Schneider Electric na cirkulární ekonomiku?

Na začátku tohoto tisíciletí jsme začali ve firmě přemýšlet, jak to udělat, aby byla jednou Schneider Electric udržitelnou společností. Zásadní byl tehdy návrh, aby všechny produkty byly propojitelné navzájem a bylo je možné připojit do internetové sítě. S tímto vizionářským návrhem přišel Jean‑Pascal Tricoire, donedávna dlouholetý CEO Schneider Electric, a právě díky realizaci této ideje měla firma náskok, proto je dnes v udržitelnosti tak daleko.

Za další zásadní krok považuji změnu obchodního modelu. Jsem pyšný, že jsme nejen udržitelní, jdeme dalším firmám příkladem a zároveň umožňujeme i našim partnerům a zákazníkům posouvat se v udržitelnosti. Nabízíme celkové řešení a dodáváme produkty, které jim umožňují být v procesu stále udržitelnější. Například náš cíl pro střednědobý horizont stanoví, že do roku 2025 budeme mít v našich výrobcích 50 procent udržitelného materiálu.

Jakým způsobem jdete příkladem?

Obrovsky inspirativní mi připadá například sada vypínačů a zásuvek Merten Ocean Plastic, které jsou z 80 procent vyráběné z recyklovaných plastů. Zajímavé na tom je, že většina těchto plastů pochází z rybářských sítí, které byly vyloveny v Indickém oceánu. To znamená, že nejde jen o recyklaci nebo fakt, že používáme recyklovaný granulát, ale současně jde o pomoc při čistění planety. Důležité také je, že tento proces dává živobytí lidem, kteří sbírají, třídí a recyklují plasty. Připadá mi velmi motivující, že když změníme postup dodavatelského řetězce, vzniknou úplně nové příležitosti tvorby hodnot a dále se nabalují. Je to základní princip cirkulární ekonomiky a vůbec udržitelnosti hospodářství.

Vracíme se tedy k tomu, že začínáme u jednotlivých závodů a konkrétních produktů, u kterých klademe důraz na udržitelnost, z toho pak postupujeme výše na celá komplexní řešení, do kterých jsou i tyto produkty začleněny a ty nabízíme našim partnerům.

Co vstupní náklady? Daří se je následně pokrývat úsporami?

Jistě, vždy jsou tu investice, které musíme vložit. Na druhou stranu se ale snižují provozní náklady, které jsou na cirkularitu napojeny, a tam dochází k výrazným úsporám. Příkladem je přístup kolegů z naší továrny v Písku, kteří zoptimalizovali obalový materiál. Nejenže navrhli řešení, jak různě velké krabice a přepravky používané ve vnitropodnikové i externí dopravě nestohovat na sebe, ale naopak dávat do sebe, což přineslo ohromné úspory.

Ještě navíc vyvinuli speciální recyklovatelné krabice, které vydrží desetkrát déle než běžné papírové. Nic se nevyhazuje, nemusí se likvidovat. Ano, bylo potřeba investovat do vývoje, ale tyto změny přinesly velké úspory. Továrna, která má 450 zaměstnanců, ušetří pět milionů korun ročně. Opět je to důsledek naší snahy, aby na udržitelnost myslel ve firmě každý zaměstnanec.

Rozhovor vznikl ve spolupráci se společností Schneider Electric.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist