Tvůrci internetových videí, kteří je publikují za účelem zisku, se musí v Česku nově registrovat u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Youtuberům a influencerům to nařizuje evropská audiovizuální směrnice, která usiluje o ochranu dětí na internetu a stanovuje pravidla pro šíření obchodních sdělení kvůli ochraně spotřebitelů. Rada to dnes oznámila v tiskové zprávě.

„Cílem tohoto právního předpisu je nastavit minimální regulační rámec pro všechny typy audiovizuálních mediálních služeb, které v rámci Evropské unie soutěží o publikum z široké veřejnosti. Směrnice zejména nastavuje standardy ochrany dětských uživatelů před rizikovými obsahy, stanovuje pravidla závazná pro šíření obchodních sdělení, aby byla hájena práva spotřebitelů, a zakotvuje povinnosti směřující k ochraně práv jednotlivců i skupin osob,“ uvedla dnes Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Ta dohlíží na vysílání v Česku a v případě porušení zákona uděluje rozhlasovým či televizním stanicím pokuty nejen za porušení ochrany dětí. Například za podněcování nenávisti na základě rasy či pohlaví může udělit sankci až 10 milionů korun. Od stovek tisíc po miliony se pak pohybují pokuty za odvysílání přílišného množství reklam nebo neoznačený sponzoring pořadu.

Směrnice, která byla do českého právního řádu transponována prostřednictvím zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, se tak vztahuje i na youtubery, vlogery nebo influencery, kteří svá videa umísťují na sítě, jako je YouTube, Instagram, Facebook či TikTok. Zda se ale těchto tvůrců budou týkat i pravidla pro reklamu, úřad nespecifikoval.

Podle mediálního experta Jana Potůčka je v tuto chvíli definice od RRTV velmi vágní. „V podstatě by se měl evidovat každý, kdo má kanál na YouTube, Instagramu nebo jiné sociální síti a pravidelně ji plní videi, která jsou rozdělena do nějakých rubrik (katalogizace). Dokonce ani není nutné, aby tím dotyčný nebo dotyčná vydělávali peníze. V takovém případě by šlo o tisíce až desetitisíce lidí a obávám se, že na takovou evidenci nebude stávající aparát RRTV stačit,“ řekl ČTK Potůček.

Pro autory videoobsahu to podle Potůčka znamená velkou změnu, neboť RRTV bude moci kdykoli provést kontrolu jejich obsahu, případě si na ně bude moci kdokoli u Rady stěžovat a ta posoudí, zda svým obsahem neporušují zákon. „Může to být bič proti svobodně tvořícím autorům, kterým můžou hrozit pokuty a soudní popotahování. Stejná povinnost platí už od loňského roku na Slovensku, kde ale ještě navíc evidenci u tamní vysílací rady zpoplatnili,“ podotkl.

Audiovizuální obsah tvůrců prezentujících se na sociálních sítích se nicméně podle úřadu stává audiovizuální mediální službou na vyžádání (AVMSnV), jestliže je tato služba provozována jako hospodářská činnost. Tedy když tvůrce svou činností sleduje generování zisku. Dále, když hlavním účelem služby je informovat, bavit nebo vzdělávat širokou veřejnost, respektive oslovovat širokou veřejnost prostřednictvím audiovizuálních obsahů, které jsou pod redakční kontrolou tvůrce; a rovněž, když tvůrce jako podnikatelský subjekt sídlí v České republice.

Evidence tvůrců je bezplatná prostřednictvím formuláře. Úřad je zároveň připravený poskytnout influencerům konzultaci, pokud si nebudou jistí, zda jejich obsah odpovídá podmínkám, či ne.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist