Tento víkend začíná zimní sezona v řadě alpských středisek, další skiareály v Rakousku či Itálii otevřou své sjezdovky v průběhu příštího týdne. A lyžaři a snowboardisté se už objevují i na některých svazích českých hor. Nová sezona, která v těchto dnech startuje, navíc lidi v porovnání s loňskem nevyjde dráž. Naopak mohou při pořízení nového vybavení a někdy i skipasů ušetřit.

Letos se lyžařům víc než v minulosti vyplatí skipasy nakupovat v předstihu a přes internet. Největší tuzemská zimní střediska, která HN oslovily, totiž začínají ve velkém sázet na takzvané flexibilní ceny. Rozdíl v ceně za celodenní skipas pro dospělého návštěvníka může být v rámci jednoho skiareálu až 500 korun. Záleží třeba na tom, jaký den v týdnu zrovna je, zda je sezona, či nikoliv nebo s jakým předstihem si lyžař skipas koupil. Cena se ale bude měnit i v závislosti na předpovědi počasí.

„Plovoucí model cen je jednou z novinek pro nadcházející sezonu a přináší výhodu hlavně těm, kteří budou nakupovat včas. Skipas na celý den do celého areálu bude možné pořídit již od 690 korun,“ říká Matěj Kratochvíl, generální ředitel Skiareálu Lipno. Nejvýše pak za celodenní lyžování v jihočeském středisku zaplatí dospělý návštěvník 1190 korun, což je stejná cena jako loni.

Ceny plavou i ve Špindlu

Flexibilní či plovoucí ceny, které používají třeba letečtí či autobusoví dopravci, v tuzemsku kromě Lipna zavedly například také krkonošská střediska Špindlerův Mlýn a Černá hora – Pec, skiareál Horní Domky v Rokytnici nad Jizerou nebo resort Dolní Morava pod Králickým Sněžníkem.

Také v těchto resortech se dají při plánování nákupu ušetřit stovky korun denně. Například celodenní dospělý skipas na příští sobotu, kdy se ve Špindlerově Mlýně zahajuje zimní sezona, stojí v e-shopu 1130 korun. Kdo by si ale chtěl ve „Špindlu“ zalyžovat den po Štědrém dnu, zaplatí pouze 870 korun.

Na srovnání cen skipasů se nedávno zaměřila i Asociace horských středisek. Podle jejího ředitele Libora Knota letos lidé zaplatí za návštěvu skiareálů zhruba stejně jako loni. Ceny prý na loňské úrovni udržely dvě třetiny oslovených středisek, přibližně čtvrtina pak zdražila v rozmezí jednoho až tří procent. Zbytek provozovatelů, tedy kolem 15 procent, nabízí lyžování levněji než loni. Data asociaci v listopadu poskytlo celkem 30 tuzemských skiareálů.

Resorty, které návštěvníkům dosud flexibilní ceny nenabízejí, často zvýhodňují alespoň nákup online. Třeba největší domácí skiareál Klínovec prodává celodenní skipas za 1150 korun, na e-shopu je však o 160 korun levnější. Na stejnou strategii sází také sousední Plešivec nebo skiareál Herlíkovice.

Řada skiareálů navíc nabízí do konce listopadu za výhodnou cenu celosezonní skipas. Do soboty ho lze v řadě horských resortů pořídit o několik tisíc korun levněji než v hlavní sezoně.

Plovoucí ceny nejsou v domácích zimních střediscích jedinou novinkou. Řada skiareálů investuje do zasněžovacích technologií, které jim mají pomoci udržovat sjezdovky i v případě, že ani letošní sezona nebude na sníh příliš bohatá. „Zakoupili jsme deset zasněžovacích tyčí pro posílení systému. Máme retenční nádrže, určitě je chceme zvětšovat a minimálně jednu novou vybudovat, ale proces povolování je tak zdlouhavý, že je to otázka několika let,“ tvrdí jednatel skiareálu Plešivec Petr Voráček.

Lyže s velkými slevami

Ještě příznivější je z pohledu cen situace u vybavení na sjezdovky. Jednotliví prodejci v těchto týdnech nabízejí výrazné slevy na lyže, snowboardy nebo skialpinistické sety. „Loni a předloni nebyla skoro žádná zima, takže všichni mají plné sklady a potřebují peníze. Stejně jako my. Všichni se bojí, že by se to mohlo opakovat i letos, takže teď potřebují proměnit zboží ve finance. Loňské modely lyží se tedy nyní dají koupit i se slevou 50 procent,“ uvádí zástupce společnosti Urbisport, který si však nepřál být jmenován.

Podle něj je aktuální poptávka po lyžařském vybavení minimální, lidé teď kupují lyže pouze jako vánoční dárek. „Pokud napadne sníh, bude to jiné a i tlak na velké slevy snad opadne, ale zatím počasí vypadá spíš letně než zimně,“ říká muž z firmy, která v Praze provozuje dvě prodejny.

Podle sportovního řetězce Decathlon jsou předsezonní slevy běžnou praxí, ale v případě obchodníků s plnými sklady letos lyžaři i snowboardisté dosáhnou na výhodnější ceny než dříve. „Společnosti, které své skladové zásoby nespravovaly, musí snížit cenu, aby získaly hotovost. Minulá sezona navíc skončila dříve, než se očekávalo, proto slevy přišly velmi brzy,“ říká Julien Petit-Jean, country sport leader pro zimní sporty společnosti Decathlon.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist