Těsně před koncem roku si České dráhy výrazně vylepšily hospodářský výsledek i cash flow. Dokončily prodej bývalého nákladového nádraží Žižkov a následně skoro obratem inkasovaly 1,43 miliardy korun.

A to přesto, že uzavřená smlouva dávala pražskému magistrátu daleko volnější splatnost. Několik zdrojů blízkých transakci HN potvrdilo, že České dráhy na dokončení transakce před koncem roku výrazně pospíchaly.

Takový spěch se v branži obvykle nevídá. Prodej pozemků schválil řídicí výbor Českých drah ve středu 11. prosince, z druhé strany ho schválili pražští zastupitelé 13. prosince. To byl pátek – a hned po víkendu přišel šéf Českých drah Michal Krapinec podepsat smlouvu. Peníze během několika dnů přistály na účtech Českých drah.

Na místě bývalého nákladového nádraží, které roky obstarávalo zásobování metropole, má vzniknout nová čtvrť. Bytovou výstavbu zajistí soukromí developeři, město občanskou vybavenost, která se má soustředit do památkově chráněné funkcionalistické budovy nádraží. Město v ní plánuje vybudovat školu, byty, kulturní centrum, komerční prostory či kanceláře.  

Podle smlouvy celkem město koupilo přes 66 tisíc metrů čtverečních plochy, dalších 80 tisíc metrů čtverečních zůstalo prozatím ve vlastnictví drah. I tyto pozemky zřejmě časem změní majitele, v registru smluv se ale zatím žádné další smlouvy o prodeji najít nepodařilo.

Zároveň se už také začínají hlásit o slovo developeři. Před svátky se v systému žádostí o ekologické povolení EIA objevila i dokumentace k projektu firmy Žižkov Station Development, který řeší právě bytovou výstavbu. Hlavním developerem rozsáhlého projektu je Sekyra Group.

Podle dokumentace má v této části stavby vzniknout 3000 bytů s celkovou plochou asi 240 tisíc metrů čtverečních. Developeři navíc nebudou muset tolik řešit otázku památkové ochrany, protože tuto část na sebe vzalo město.

Splatnost až v únoru

Ve smlouvě o prodeji pozemků hlavnímu městu je stanovena devadesátidenní splatnost, takže město mohlo klidně zaplatit až v únoru. Pokud by peníze drželo do té doby na účtu s dvouprocentním úrokem, přišlo by si na částku kolem sedmi milionů korun. Přesto to neudělalo.

„České dráhy velmi stály o to, abychom nákup nákladového nádraží Žižkov stihli realizovat ještě v tomto roce,“ řekl HN pražský radní Zábranský. „Ano, bylo to už i uhrazeno,“ dodal. Okamžitá platba byla podle informací HN neformální součástí dohody. 

„Zřejmě je potřeba vylepšit hospodářský výsledek i cash flow,“ řekl HN pod podmínkou anonymity zdroj blízký vedení Českých drah. Oficiální dotaz na platbu za pozemky přešlo tiskové oddělení drah bez odpovědi. 

Tato operace má precedens už z předchozího roku: České dráhy se po konci roku 2023 pochlubily čtyřmiliardovým ziskem, přestože ze své hlavní činnosti, tedy z osobní dopravy, vydělaly jen asi 623 milionů. Další dvě miliardy ale inkasovaly za prodej pozemků pod nádražím Smíchov, kde už se staví obdobná nová čtvrť. Teď zřejmě dostane hospodaření drah podobný doping. 

Rezerva na pokutu?

České dráhy měly navíc ještě jeden možný důvod, proč s obchodem tak pospíchat. V říjnu jim Evropská komise vyměřila pokutu asi 32 milionů eur (zhruba 800 milionů korun) za to, jakým způsobem se chovaly na trhu s ojetými vozy.

Podle informací HN má pokuta devadesátidenní splatnost, což by vycházelo na polovinu ledna. České dráhy si na ni udělaly ve svém hospodaření už v letech 2020 a 2021 jednomiliardovou rezervu.

„Je ale otázka, jestli ty peníze jsou okamžitě dostupné. Účetnictví je jedna věc, ale i tak to bude docela velká rána pro cash flow,“ řekl tehdy HN zdroj obeznámený s děním v zákulisí Českých drah.

Teď už si s tím dráhy starost dělat nemusí. Na obzoru je navíc ještě jiná transakce, která má státnímu dopravci přivést další peníze za prodej pozemků pod kolejemi, tentokrát prostřednictvím státní Správy železnic.

Zároveň ale také České dráhy čelí žalobě konkurenčního RegioJetu, který zpochybnil jiný podobný převod z roku 2008 s tím, že byl podle něj o sedm miliard korun předražený. Kdyby u soudu uspěl, Českým drahám by hrozilo, že peníze budou muset vracet. V tomto případě nemají na vratku v účetnictví rezervu. 

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist