První e-shop reaguje na trend, který se v poslední době rozšířil mezi sběrateli dánské stavebnice Lego, ale i mezi spekulanty. Ti vydělávají na tom, že některé minifigurky jsou u fanoušků výrazně žádanější a na sekundárním trhu je lze nabídnout za násobně vyšší cenu než u oficiálního obchodníka. Tomu se pak hromadně vrací méně chtěné modely.
Internetový prodejce Alza.cz proto oznámil, že zakryje QR kódy na krabičkách sad s minifugurkami Lego. „Opatření se týká snahy zabránit selektivnímu výběru minifigurek na základě QR kódů. Chceme, aby všichni zákazníci měli rovnou šanci získat jakoukoli figurku, bez možnosti předchozí selekce,“ zdůvodnila PR manažerka Alzy Eliška Čeřovská.
Lego pravidelně uvádí na trh série několika unikátních postaviček, které jsou mezi sběrateli velmi žádané. Až do nedávna však nebylo snadné zjistit, jakou konkrétní figurku balení obsahuje. V minulosti byly figurky zabaleny v sáčcích a sběratelé je mohli poznat hmatem, což vyžadovalo zkušenost i čas. Poté, co Lego přešlo z plastových sáčků na papírové krabičky, i tato možnost zmizela. Hledání požadované postavičky či takové, která sběrateli chybí pro zkompletování celé série, tak nebylo vůbec jednoduché.
V poslední době se však objevily aplikace, které po naskenování QR kódu na obalu mobilním telefonem prozradí, jaká figurka se skrývá uvnitř. Není dokonce ani nutné scanovat každou krabici zvlášť, prověřit lze takto velmi rychle velké množství obalů.
To vede k výkupům některých postaviček, donedávna však nešlo o masovou záležitost. To se změnilo poté, co se v aktuální 27. sérii objevil mimořádně žádaný vlčí rytíř Wolfpack Beastmaster.
Na sociálních sítích se výkup a následný prodej vlčího rytíře začal šířit jako tip na jednoduché zbohatnutí, a to i mezi překupníky, kteří nepatří mezi sběratele Lega a doposud se o stavebnice nijak nezajímali. Nezřídka pocházejí z komunity obchodníků s limitovanými edicemi značkových tenisek. Výsledkem je, že figurka Wolfpack Beastmaster za 99 korun není v běžném prodeji téměř k sehnání, zatímco na sekundárním trhu se prodává v rozmezí od 200 do 500 korun.
Fanoušci Lega se zlobí. Překupníci masově „skalpují“ vlčího rytíře a prodávají ho dál za násobek ceny
Skuteční sběratelé proto praktiku přirovnávají ke kontroverznímu flipování, tedy nákupu podílu na nemovitostech s cílem jejich následného prodeje za násobně vyšší cenu. I tuto praxi totiž výrazně podporují influenceři, kteří ji doporučují jako jednoduchou cestu k rychlému zbohatnutí.
Trend však vedle fanoušků dánské stavebnice způsobuje starosti i obchodníkům. Dochází totiž k tomu, že si někteří zákazníci objednávají i stovky minifigurek, po oscanovaní QR kódů však velkou většinu balení, která neobsahují panáčka s vlkem, vrací. „Zaznamenali jsme opakované vracení nechtěných figurek a rostoucí počet objednávek s cílem získat konkrétní modely,“ potvrzuje manažerka Alzy Čeřovská s tím, že i to byl důvod pro rozhodnutí kódy pro aplikace znečitelnit.
Na sběratelských fórech část diskutujících krok Alzy chválí a poukazuje na to, že i v zahraničí již někteří prodejci k podobnému kroku přistoupili. Dalším lidem ale vadí, že zakrytí kódu dopadne na normální zákazníky, kteří si chtějí jen vyhledat žádanou figurku a nemají zájem s panáčky obchodovat.
A další mají zase podezření, že nejžádanější postavičky vybírají z krabic již zaměstnanci obchodníků a do běžného prodeje se tak vůbec nedostanou. „V Alze máme přísná interní pravidla pro zacházení se zbožím a podobné praktiky netolerujeme. Pokud bychom zjistili jakékoli porušení těchto pravidel, přijali bychom odpovídající opatření,“ dodává k tomu Čeřovská.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist