Jeden z klíčových hráčů českého zbrojního průmyslu, skupina STV, vstupuje do výrobce nákladních automobilů Tatra Trucks. STV Invest podnikatele Martina Drdy koupí poloviční podíl ve společnosti Promet Tools, která drží 35 procent akcií v Tatře. Získá tak celkem 17 a půl procenta akcií ve výrobci aut. Firmy to oznámily v tiskové zprávě. Obchod ještě musí schválit antimonopolní úřad.
„Jsem ráda, že jsme pro Tatru našli nového partnera, který je připraven využít své know-how a kontakty pro zachování a rozvoj výrobního programu v Kopřivnici a přinášet jí nové zakázky, především z oblasti obranného průmyslu,“ řekla ke vstupu skupiny STV do akcionářské struktury Tatry Denisa Materová, generální ředitelka skupiny Promet Group.
Mimo oficiální vyjádření ale situace tak růžová není. Většinovým majitelem Tatry Trucks je zbrojařská skupina Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Michala Strnada. Na přání majoritního akcionáře loni valná hromada odvolala Materovou z čela dozorčí rady a tím se odstartovaly spory mezi akcionáři. Rodina Materových si teď prodejem části svého podílu přibrala na svou stranu jiného významného zbrojařského hráče STV. Ten navíc podle lidí z této branže nemá s CSG ideální vztahy. Podle informací HN skupina CSG do oficiálního oznámení ze strany Prometu o transakci nevěděla.
Důvody napjatých vztahů mezi Strnadem mladším a Drdou jsou dlouhodobé. Vyhrotily se například kvůli konkurenčnímu boji ve výrobě velkorážové munice. CSG patří k jejím významným dodavatelům, munici ale vyrábí v závodě v Dubnici nad Váhom na Slovensku. Konkrétně jde o firmu MSM Group. Jediným českým výrobcem velkorážové munice je Drdova STV, která ji vyrábí v závodu v Poličce. Strnadova snaha dominovat byznysu s velkorážovou municí vytváří pnutí, zvláště když se obě skupiny snaží akvizičně posilovat.
CSG a STV jsou ale konkurenty i v boji o novou armádní objednávku na osmikolový obrněnec, který má nahradit stávající Pandury. STV zastupuje finskou Patrii a slibuje, že bude většinu obrněnců vyrábět v Česku. S tím souvisí i loňská Drdova akvizice slovenské strojírenské firmy Matador, která zvyšuje sílu dodavatelského řetězce STV. Vyrábí a vyvíjí totiž komponenty pro těžká obrněná vozidla a strojírenské celky pro vojenské užití.
Naopak Strnadova CSG chce armádě nabídnout vylepšenou verzi Pandurů EVO, již chce v květnu představit na zbrojním veletrhu IDET. Před měsícem uzavřela CSG s armádou čtyřletý kontrakt na servis současných Pandurů téměř za 1,9 miliardy korun bez DPH. Tuto smlouvu získala firma Tatra Defence Vehicle, kterou ale stoprocentně vlastní Strnadova skupina.
K majetkové změně v Tatře skupina CSG uvedla, že rozhodnutí Promet Group respektuje a vnímá ho jako součást přirozeného vývoje vlastnických struktur. „Jsme připraveni na spolupráci, která podpoří dlouhodobou stabilitu a růst Tatry Trucks,“ uvedl mluvčí CSG Andrej Čírtek.
STV nechtěla detaily transakce a uskutečněná jednání komentovat. „Nyní považujeme za prioritní představit naše plány a záměry majoritnímu akcionáři a vedení Tatry. Až poté o nich budeme moci hovořit veřejně,“ uvedl Pavel Beran, ředitel speciálních projektů STV Group.
Majitel STV Martin Drda uvedl, že spojení know-how firmy a jejích zkušeností s vojenskou technikou může významným způsobem zvýšit efektivitu fungování Tatry. Podle posledních výsledků za rok 2023 měla Tatra tržby 8,36 miliardy korun, ale byla ve ztrátě. Loňské výsledky ještě automobilka nezveřejnila, uvedla pouze, že vyrobila 1548 vozů. Automobilka má přes 1800 zaměstnanců, dalších 500 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie.
Za rok a půl v byznysu jsem mentálně zestárla o deset let. Člověk si vytříbí, komu věří a komu ne, říká Denisa Materová
Samotný Promet Group rodiny Materů zastřešuje více než 40 společností, které zaměstnávají přes 4000 lidí. Skupina s tržbami asi přes 10 miliard korun závisí na kopřivnické Tatře zhruba ze čtvrtiny. Kromě strojírenství působí Promet i v metalurgii a inženýringu. Jeho další klíčovou značkou je firma Tawesco, která se věnuje lisování a svařování. Tuto firmu, které byla dříve součástí kopřivnické automobilky, získal loni zesnulý zakladatel Prometu René Matera už v roce 2011. O dva roky později se Matera spojil s podnikatelem Jaroslavem Strnadem (otcem Michala Strnada) při úspěšné záchraně tehdy prakticky krachující Tatry.
Zákazníky jednotlivých divizí Prometu jsou přední evropské automobilky, výrobci manipulační a zemědělské techniky, slévárny a ocelárny. Promet Group zároveň se strojírenskou skupinou CE Industries, kterou vlastní otec Michala Strnada Jaroslav, spoluvlastní chorvatského výrobce nákladních železničních vagonů Djuro Djaković. Má v ní stejně jako v Tatře podíl 35 procent.
S přispěním Martina Ehla
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist