Ceny zemědělských výrobců, které se s odstupem propisují i do toho, kolik spotřebitelé platí za potraviny v obchodech, letos výrazně rostou. Podle nejnovějších údajů Českého statistického úřadu se v březnu meziročně zvýšily o více než osm procent a tempo jejich růstu je tak podobné jako v předchozích měsících. Obrátil se trend, který trval od jara roku 2023, kdy ceny padaly z rekordních hodnot způsobených ruskou invazí na Ukrajinu a následnou energetickou krizí.

Nejvýrazněji se letos zvýšily ceny olejnin (o 28,5 procenta), vajec (28,4), skotu (23,6) a mléka (18,5). Lehké zpomalení tempa růstu, ke kterému došlo v březnu, navíc pravděpodobně neznamená změnu ve vývoji cen. „Pro duben a květen vidíme riziko opětovného zrychlení meziročního růstu výrobních cen v zemědělství,“ uvedl hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

Výrazný nárůst cen od výrobců se už promítá i do spotřebitelských cen. Podle údajů statistického úřadu o březnové inflaci zdražily meziročně potraviny o 6,1 procenta, nejvýraznější skok zaznamenala vejce, čokoláda a káva.

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) Tomáše Prouzy jsou hlavním důvodem zdražování potravin rostoucí ceny od dodavatelů. Upozorňuje ale i na nedostatečnou konkurenci mezi zpracovateli potravin či drahé energie. Cla, která zavedl a následně pozastavil americký prezident Donald Trump, nebudou mít na ceny potravin podle Prouzy přímý vliv.

Vývoj cen v zemědělství

„Pokud chceme, aby ceny přestaly růst, musíme změnit prostředí, ve kterém obchod a výroba fungují. Zaměřit se musíme hlavně na snižování cen energií a snižování celkové energetické náročnosti, posílení konkurenčního prostředí, včetně konkurence ze zahraničí, odbourání nesmyslné byrokracie a plné využívání volného evropského trhu,“ uvedl Prouza.

Ve srovnání s předchozími roky ale zpomalil růst cen jídel v restauracích. Oběd v restauraci v Česku stál v březnu průměrně 194 korun, oproti loňsku zdražil o necelá čtyři procenta. Vyplývá to z analýzy společnosti Edenred. „Restaurace v posledních měsících narážejí na limity kupní síly zákazníků. V některých regionech můžeme pozorovat, že lidé nejsou ochotni si připlácet, na což podniky reagují. I proto může být nadcházející období stabilnější, uvedla ředitelka vnějších vztahů společnosti Edenred Aneta Martišková.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist